|
JAG  MOI! Har gjort mig skyldig till MASSMORD!! På ett gäng vackra vänner dessutom ... *suckar sorgset* Följ dramat HÄR och sex bilder framåt i mitt album. Nu ska jag ut i min härliga soliga trädgård igen, och pyssla och dona och gräva och plantera nyinköpta Ingrid Bergman (rödarosor) till ackompanjemang av fågelkör om omringad av fjärilsfladder. (och så är jag lugn i förvissningen att det säkerligen finns fler vackra röda vänner kvar  dem utrotar man inte!!)
Airamya
26-04-2005, 10:22
Ojojoj... det var en blodig historia... Vilka bilder! Vilken dokumentär!!
Susanna
26-04-2005, 10:40
Stockholms blodbad
farbror B
26-04-2005, 10:55
and what had they actually done? Did they bug you?
fruberglund
26-04-2005, 11:26
Blääää, det är DÄRFÖR jag inte skaffat några liljor än!!! Hatar att klämma ihjäl små djur, det är sååå äckligt och smetigt. Bladlössen frodas i min trädgård...såpavatten funkar inte så bra tyvärr
Caprice
26-04-2005, 11:33
Usch, vilka otäcka känslor jag får när jag ser dessa bilder Amiara..! Det skriker liksom Döda, Döda..!! inom mej... Caprice
farbror B
26-04-2005, 13:04
Jag försöker låta saker leva i min trädgård, möjligtvis att jag skrämmer bort djur jag inte gillar (mest grannkatter)
"be a good fly and buzz off!"
kristerh
26-04-2005, 13:07
CITAT (Caprice @ 26-04-2005, 12:33) Det skriker liksom Döda, Döda..!! inom mej... Caprice De skriker tydligen oxså när de ska mosas krister
Gossen Ruda
26-04-2005, 14:17
Ja, vad skall man säga? En ulv i fårakläder? Dr Jekyl och Mrs Hyde? Fast inte är jag den rätte att komma med fördömanden. Idag har jag helt brutalt avrättat 21 st små oskyldiga bin. Nu ligger dom i sina provrör och väntar på att spetsas. Ruggigt, men det är enda chansen för att få reda på vilka dom är. På hanarna måste dessutom snoppen dras ut innan dom torkar för att sen kunna bestämmas rätt. Jag har nämligen börjat samla steklar så att Björn Cederberg skall bli lite nöjdare, stekelfaunan på Västkusen är mycket dåligt känd.
Monica M zon 4
26-04-2005, 14:36
Gossen Ruda! Det låter som en riktigt pilligt jobb!
Gossen Ruda
26-04-2005, 14:53
Det är det också.  Nu när jag kollade igenom fångsten upptäckte jag att fyra av bina egentligen var flugor. Inte så lätt att se när man är ute och viftar med håven. Får väl kalla dom för en bifångst då.
CITAT (Gossen Ruda @ 26-04-2005, 15:17) Jag har nämligen börjat samla steklar så att Björn Cederberg skall bli lite nöjdare, stekelfaunan på Västkusen är mycket dåligt känd. Öh, vem är Björn?
Gossen Ruda
26-04-2005, 15:11
Vet du inte det!!!!!  Skulle kanske förklarat eller utelämnat. Björn jobbar på SLU i Uppsala med insekter, mest med humlor och andra steklar. Håller nu på med Sverigenyckeln, bokverket som skall behandla alla djur och växter i Sverige. Har varit med i Mitt i naturen ett par gånger. Håller på är väl kanske att ta i, ingår i redaktionen är nog bättre formulerat.
ok, jag skäms...  Schysst av dig att hjälpa honom.
CITAT (Gossen Ruda @ 26-04-2005, 15:53) Nu när jag kollade igenom fångsten upptäckte jag att fyra av bina egentligen var flugor. Skicka flugorna till mig!!  (men peta in snoppen på dom igen, jag rodnar så gräsligt annars  ) Eller får man se ett foto kanske?? Artdatabankens första bok om flugor kommer inte förrän 2007. Det första bandet blir om blomflugor. Tills dess får jag otåligt hålla mig till tåls...
wolkenkrabber
26-04-2005, 15:59
det närmaste man kan komma stockholm blodbad, låter du med ligga kvar där som en varning ? till de andra
Blomstertanten
26-04-2005, 18:31
Här i ser det ännu värre ut !  Stockholms blodbad ? Baha , baha !!!!! Ingenting mot blodbadet i Glanshammar !
Ophelia
26-04-2005, 18:44
Vilken sorglig historia. Har själv förpassat några sådana varelser till de sälla liljemarkerna. Det värsta är att de LÅTER när man ska till och ...... dem!! Hemskt!!
Inga från Närke
26-04-2005, 21:41
CITAT (amaira @ 26-04-2005, 11:05) JAG :o MOI! Har gjort mig skyldig till MASSMORD!! På ett gäng vackra vänner dessutom ... *suckar sorgset* Du är inte ensam, jag har gjort det idag. Men hittade bara 4 st men de kommer väl fram mer och mer tyvärr.
Jaa ... *suckar* Fick göra om samma sak två timmar senare. Och idag på morgonen också. Det rör sig om sådär trettio stycken som jag styckmördat... De flesta i färd med att göra ännu flera... Det ÄR verkligen tråkigt att behöva gå så hårt fram med dem  , men "lagom är bäst" och jag skulle i alla fall inte ha liljor nog att mata alla deras larver... Mina liljor skulle vara slut långt innan vare sig de eller larverna "blommar". *tröstar mig med det* Och så - fortfarande - vetskapen om att jag INTE KAN ha död på dem alla. För det vill jag inte, då skulle jag sakna de röda skönheterna Och om det verkligen gällde, de eller liljorna - om de var utrotningshotade alltså, så skulle jag ODLA liljor åt dem! Kram från massmördaren amaira  .
...och nu har jag varit ute och haft ihjäl tio till ...
ninnisky
27-04-2005, 14:10
förra året hade jag nog - jag förpassade min liljor  och trodde att friden var funnen. Men inte, på de små pytteliljor som jag inte fick med sitter det flera rödingar och dessutom massor av ägg
Monica M zon 4
28-04-2005, 05:31
Hur förgiftar du liljebaggar?
Usch, jag har varit ute och mördat de första här idag!  Avskyr dem. Jag vill också veta hur man förgiftar? Mvh Fenja
CITAT (Monica M zon 4 @ 28-04-2005, 06:31) Hur förgiftar du liljebaggar?  jag sprayar dom med nikotinvatten superefektivt
TACK Pejori!! Ska jag genast göra!! Men... blir de inte fula i solen av det förresten? Eller sprayar man på kvällen och hoppas att det torkat till dagen efter? Mvh Fenja
Om man inte vill krossa dem så kan man ha en liten burk med sprit att lägga dem i: http://www.odla.nu/artiklar/liljebaggar.shtmlNär man sedan blivit engagerad i samlandet kan man ju övergå till att också inventera faunan av solitärbin och blomflugor, principen är ju den samma!
mamamaggan
28-04-2005, 14:06
Ursäkta min okunskap  men vad är nikotinvatten  ?
CITAT (mamamaggan @ 28-04-2005, 15:06) Ursäkta min okunskap  men vad är nikotinvatten  ? Åhhh det måste vara det vatten man får efter att ha blötlagt den vackra tobaksplantan  . (för det kan väl inte vara blötlagda fimpar eller annat läbbigt  ) Att "klämma ihjäl" en liljebagge, har jag försökt nån gång, men de är ju så hårda  . Oskadda försvinner de in i mina mjuka fingermuskler  eller hur säger jag...  . Jag lägger dem på en sten och mosar med en annan sten, det går fort och smärtfritt. För jag föredrar "smärtfritt" även vid avlivning av småkryp. Dom är väl också "folk"! Igår fick nog närmare sextio (!!) stycken sätta livet till. Idag är jag "snäll och go" igen. Och de små rara krypen får slinka undan. Den här goa sötnosen t.ex. han lever än ...  "Lackröd" står det i beskrivningarna.  Kan man vara mera lackröd? Nu gläds jag åt de röda skönheterna som är kvar, och klämmer och rakar och mosar ägg. Och NU önskar jag er alla goá en riktigt fin helg!! För det tänker JAG ha. Kramisar allihopa
CITAT (mamamaggan @ 28-04-2005, 15:06) Ursäkta min okunskap  men vad är nikotinvatten  ? det är vatten med uppblötta fimpar i, som silas bort och sprutas på liljorna
Blomstertanten
29-04-2005, 16:05
CITAT (KURT @ 28-04-2005, 14:06) Om man inte vill krossa dem så kan man ha en liten burk med sprit att lägga dem i:
! Snacka om spritmissbruk !
ninnisky
29-04-2005, 16:35
mamamaggan
29-04-2005, 17:18
Jaha, så man ska samla in fimpar????? Nej, tack  ! Det får nog först och främst bli " massakermetoden". Har förresten idag sett dem , och oskadliggjort dem , för första gången i år. Jag VILL ha mina kungsängsliljor ifred  .
andersen
29-04-2005, 17:31
Tänk på att "nikotinvatten"är oerhört giftigt ett par fimpar i ett glasvatten är döden för ett barn. Vill tillägga De flesta förgiftningsfallen i Sverige orsakas dessutom av fimpar vilka småbarn stoppar i sig. 1 g nikotin räcker för att döda 20 vuxna! Alltså ungefär lika giftigt som cyanväte...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|