fruberglund
Har tänkt ta några gamla riktigt kraftiga reglar/brädor vi har och göra ett köksland av. Där jag ska ha landet kan jag inte gräva utan hade tänkt lägga marktäckduk och ny jord.

Grejen är att landet då endast blir 20 cm djupt.

Vilka grönsaker klarar det? Det står ju oftast bara hur höga det blir, inte hur långa rötter de har.

Morötter har jag tänkt sätta i 3 pallkragar på höjden för de fattar jag att det inte går med men hur är det med t.ex.

Isbergsssallad
Broccoli
Brysselkål
Dill
Blomkål
Brytböna
Rädisa
Persilja

Jordgubbar ska jag också ha där men de har ju mycket grunt rotsystem vad jag har förstått så det ska ju inte vara några problem.

Hoppas det finns nån kökslandsexpert här som kan hjälpa mig smile.gif
KURT
Alla former av sallad och bladgrönsaker är OK. Blomkål och börnor kanske kan vara lite mera problematiskt, men det handlar också om vad det är för typ av jord, får de bara tillräckligt med näring och vatten så behöver de inte lika stort rotsystem. Om man dessutom inte planterar riktigt lika tätt så har de mörlighet att breda ut rötterna mera.
solkatten
Rädisor

Kolla i Lena Israelssons bok Världens trädgårdar, där finns ett kapitel från Sydamerika där de odlar i grunda sängar fast på styltor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon