curman
Hej på er, det var ett tag sen. Men nu är man igång igen...
Köpte två små plantor kronärtskockor som jag planterade ut i varsin stor kruka på balkongen. Men vilken storlek på kruka/hink bör man ha?

Vindruvor. Köpte en svensk härdig sort med blå druvor. Satte den i en hink (motsv vanlig skurhink) . För liten?

Men nu till det viktigaste just idag: Hur kallt får det vara när dessa stackare ställs ut på balkongen? Imorse var det 2 grader. Vet ej om det varit frost... Köpte dem igår eftermiddag på plantskolan så de var härdade (vet dock inte om de tas in på natten?). Tror inte det.

Kan man linda in krukan i tidningspapper/plast eller något eller är det bara bortkastad tid?

Bor i Helsingborg med balkongen i västerläge ...

Tacksam för hjälp här!!!
curman
Hej igen, jag hittade just ett gammalt inlägg med tips ang vindruvorna. Runt 50 liter ska krukan vara för dem.

...
Åsa, mälardalen zon 2
Kronärtskockorna blir ju ganska stora buskar, så en 20-30liters kruka åtminstone behöver man nog till varje planta. Kronärtskockor brukar vilja ha en hel del näring och vatten.

Vindruvorna klarar en del frost ifall de stått ute i butiken. Kronärtskockorna bör man nog täcka med ex. en fiberduk alt. ta in ifall det är risk för en riktigt kall natt, några plusgarder brukar de överleva men vid minusgrader är det nog risk att de dör eller blir skadade.
curman
Tack för tipsen! Jag är rädd att det ska bli kallt....
Finns det något bra sätt att få reda på kommande natts temperatur? (förutom smhi:s hamsida som är lite för allmän)

TACK!
Susanne i Linköping
SMHI sa en gång att det är svårt att förutsäga nattens temperaturer. Själv brukar jag kolla himlen, är det molnfritt är risken för nattfrost högre. Sen håller jag ett öga på termometern på kvällen. Sjunker den långt ner brukar jag ta in det känsligaste för säkerhets skull innan jag går och lägger mig. Även om det är mulet kan det förstås klarna upp under natten så man får ta det med i beräkningen, och försöka gissa hur mycket temperaturen hinner sjunka.

Tyvärr har jag ingen konkret tumregel för att gissa nattfrost. unsure.gif

SMHI brukar i alla fall kunna ge ett hum om huruvida ett ev. molntäcke kommer att ligga kvar under natten eller ej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon