Ewa smålänska höglandet
26-04-2005, 14:00
Hur "snabb" är den
/Ewa zon 4-5
Ewa smålänska höglandet
27-04-2005, 07:12
Har ingen den här busken
Växer den låååångsamt och breeeeder den ut sig mycket, vet att den gör det, men hur mycket
/Ewa zon 4-5
Helen i Piteå Zon 5
27-04-2005, 07:19
Har ingen aning, men jag har tittat på GOOGLE och på bilderna ser man att den brer ut sig lite, men det är ju bara vackert. /Helen
Big Gardener
27-04-2005, 09:48
Silverbenved (Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety') är en lågt växande buske som blir 0.3-0.5 meter hög och kan bre ut sig väldigt mycket om förutsättningarna är de rätta. Nedhängande grenar som får markkontakt med kan relativt lätt bilda nya buskar och därmed kan en enda individ bli ett stort buskage med tiden. En enda buske utan utbredningsmöjligheter kan bli cirka 1-1,5 meter bred.
Hur snabbt den växer beror helt på vilka förutsättningar och vilken etablering man ger den. Ett bra läge är halvskugga, mullrikt, väldränerad jord i varmt och skyddat läge. Härdig zon I-II.
Ewa smålänska höglandet
27-04-2005, 10:56
Tack! för svar
då får det bli kruka
/Ewa zon 4-5
Hej
Rekord i återupplivning av gammal tråd ?
Har köpt Silverbenved. Ganska lite info på google, så jag prövar med er. Bor zon 3-4, på "lappen" stod det härdig till zon tre. Ska man täcka ? Står ganska så skyddat, sol-halvskugga i fin matjord. Har ni lyckats övervintra och upp till vilken zon? Den var bara så fin, och vill inte ha den i kruka, vill ha den ute vid en bäck och damm.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
13-05-2009, 11:12
jag har min i ett oskyddat (blåsigt,kallt) och torrt och soligt läge, den växer rätt så snabbt och brer ut sig bra hos mig. min är bara 5-10cm hög och är mer som marktäckare (låter den inte växa uppåt). i skåne zon 1-2.
tycker den är rätt så tålig, och har sett vackra och fina buskar i zon 3. som växer utan skyddat läge och utan vinterskydd. också i rätt så soliga lägen. har också sett dom växa bra i total skugga med.
får en vacker rosa ton på bladen under vintern.
Ingrid Zon3
13-05-2009, 11:27
När ska man räkna med att nya blad kommer?
Mina fick övervintra i krukor, men jag börjar bli osäker på om de klarade sig. Nergrävda i backen nu, inga nya blad...
Hej Flaxss
Tack. Då ångrar jag definitivt inte mitt köp. Den kommer att få det bra hos mig! Rosa-aktiga blad på vintern låter bra, då kan man väl säga att den är "vintergrön", vissnar inte ner helt på vintern.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
13-05-2009, 11:40
CITAT (Ingrid Zon3 @ 13-05-2009, 12:27)

När ska man räkna med att nya blad kommer?
Mina fick övervintra i krukor, men jag börjar bli osäker på om de klarade sig. Nergrävda i backen nu, inga nya blad...

jag vet inte hur dom övervintrar i krukor. nya blad borde komma nu.
Alexander-VG-zon3
13-05-2009, 11:51
CITAT (tepa @ 13-05-2009, 12:27)

Hej Flaxss
Tack. Då ångrar jag definitivt inte mitt köp. Den kommer att få det bra hos mig! Rosa-aktiga blad på vintern låter bra, då kan man väl säga att den är "vintergrön", vissnar inte ner helt på vintern.
Hälsn Tepa
ja du får se hur den klarar sig på vintern. jag tycker dom är lättskötta och vackra växter, mina klarar också sommar torka rätt så bra utan att se ledsna ut.
den behåller grenarna helt, är är vintergrön eller delvis vintergrön.
Lilla Sibirien
13-05-2009, 17:27
Jag har några stycken, här i zon 3-4 och de vill inte riktigt klara av vintern.
Varje vår har mer än halva busken frystorkat, jag har både den vitbrokiga och den gulbrokiga
och har även provat dem i olika lägen. Jag ser ingen skillnad på de som är i mera skuggigt läge
än på dem som är i mera soligt läge, alla vill de frystorka.
Den gulbrokiga har nog mera zon 3 och den är inte vacker nu på våren, måste klippas ganska mycket.
De återhämtar sig under sommaren, men den krypande buske jag hade tänkt mig är det inte.
pebblelake
13-05-2009, 19:51
Jag har den gulbrokiga i zon 5,andra vintern utan skador,men all snö hjälper kanske till....
Alexander-VG-zon3
13-05-2009, 20:17
sedan bara för det står en viss zon så menas det att den inte säkert klarar det. mina har aldrig fått skador. och i norra skåne zon 3 har jag som sagt sett vackra sådana som inte får vinterskador skador (och det vet jag av att jag har gått förbi en busken flera gånger i veckan under hela året) och den växer inte alls skyddat och säkert i dålig jord. det var därför jag skaffade min för att jag såg den.
som sagt jag uppfattar den som rätt så tålig och lättskött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.