Kattis i Skåne
Har just köpt några pelargonsticklingar (på Rockdala) och några större plantor.

Sticklingarna står nu i en liten kruka / korg med långa slitsar på sidorna så att rötterna kan växa ut där. När jag tittar på de stora plantorna som naturligtvis står i större krukor så ser det ut som om den lilla krukan finns kvar. Ska det vara så? Verkar konstigt tycker jag.

Ska jag lyfta sticklingen ur sin lilla kruka innan jag planterar den i en större eller ska jag bara sätta ner alltihop?

Har ni några andra bra tips på hur jag bäst ska hantera mina nya perlagoner och framför allt de små sticklingarna.

Kattis
Margith
Sticklingarna ska du ta ur krukorna och plantera i bra blomjord, inte alltför stor kruka. Plantera hellre om en gång till när de vuxit på sig. Jag förutsätter att de är ordentligt rotade!
Jag har aldrig haft möjligheten att köpa pelargoner från Rockdala annat än på postorder, så jag vet inte hur deras stora plantor ser ut. Men det känns som mest troligt att "den lilla krukan" som du ser är torvbriketten som den är rotad i. De har tyvärr en benägenhet att "titta upp" ur jorden wink.gif
Nästa gång du planterar om de stora plantorna, ta bort så mycket du kan av nätet från torvbriketten eller plastkrukan, om de nu är planterade i den.
När sticklingarna har vuxit till sig kan de behöva toppas för att grena sig och bli snygga plantor.

Pelargoner i allmänhet trivs om du ger dem mycket näring och mycket sol... och kärlek
biggrin.gif wub.gif wub.gif
Kattis i Skåne
Jag har nu kollat igen och det är absolut en plastkant som sticker upp ur krukan hos de lite större plantorna.

Jag klippte bort krukan innan jag planterade sticklingarna men nu undrar jag ju hur jag ska hantera de andra. Ska jag få bort plastkrukorna där så måste jag ju ta bort all jord och försöka pilla bort plastgallret utan att skada rötterna. unsure.gif

Det verkar som ett stort ingrepp men jag kan ju undra om det blir bra om jag låter dem växa sig stora med plastgallret kvar. sad.gif
Betty
När du planterar om de lite större så kan du ju klippa den lilla plastkorgen i småbitar och plocka bort den bit för bit. Pelargoner tål att hanteras en del, de är inte så värst känsliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon