Full version: Pilhäck?
~Vera~
Är det någon som har erfarenhet av pil och pilhäck?
Sitter fortfarande bara och funderar... alternativet blir annars ett trästaket eller ett grönt "nätstaket"(eller vad det heter). Det sista alternativet vill jag helst slippa.
Varför vi måste ha staket... är för att vår hund ska kunna springa lös... Förstår att det tar ett tag innan häcken är tät nog... men visst borde det bli fint?
Stugan som står på tomten är en liten röd låg stuga med vita knutar. Jag vill ha mycket grönt på tomten så då borde detta vara ett bra alternativ tror jag?
Men hur fort växer det?
För det är som sagt en stuga så vi är inte alltid där... Men det är väl i alla fall så att man hinner klippa om man är där varannan vecka?
Tänkte börja "projektet" i samband med semestern...
tullmejs
Pilhäck-staket bör det räcka att klippa 2 ggr om året, det var den rekommendation jag fick. Om inte hunden är mycket liten eller extra utbrytarglad borde det kunna bli tätt nog direkt, man gör ju oftast ett rutmönster.

Viss oro finns för att pilrötter är aggressiva (dränering, avloppsrör). Men åsikterna går isär om hur fasligt rädd man bör vara.
Cilla
Hej Vera,
Gör en sökning med ordet "pilhäck" här så får du en mängd tips.
stina
I senaste numret av AoT var det en stor artikel om just pil och bla hur man gör en pilhäck. Blev sugen på planteringsramarna i pil eftersom jag som vanligt köpt på mig alldeles för mycket växter. Bla en massa dahlior som jag inte har en aning om var jag ska plantera. Tydligen går det bra att använda hassel också och det har jag massor av på tomten rolleyes.gif
Nån som provat göra planteringsramarna????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon