Full version: Katter i trädgården
Helen B
Hej,
har jobbat i trädgården hela dagen. Härligt!
Så upptäcker jag grannkatten ätandes vid min Nepeta. Efter en stund upptäcker även min Kajsa katt sin polare och hon vill äta med. unsure.gif unsure.gif Undrar hur den stackars plantan skall klara detta?
Förvisso skulle jag kunna skrämma bort grannkatten, men han är ju så fiiin tongue.gif
Är Nepetan en "kattplanta", det låter bekant....
Det är ett bestyr med husdjur. Nyss upptäckte jag Kajsa ståendes på fönsterlisten på utsidan..fönstret ligger 10 meter upp ohmy.gif Jag hann ta in henne, men tänk om hon ramlat....
Fenja
Japp, det är "kattplantor"! Här kan du läsa om både kattmynta, Nepeta cataria och övriga nepetor.
Mvh
Fenja
Rossi
Du kanske vill låna vår Misse som kan skrämma bort de andra katterna? Klart allergifri vilket är en fördel för min man!

biggrin.gif

Inga från Närke
CITAT (Rossi @ 26-04-2005, 17:35)
Du kanske vill låna vår Misse som kan skrämma bort de andra katterna? Klart allergifri vilket är en fördel för min man!

biggrin.gif

Vilken härlig katt. Hur stor är den, skulle behöva en här för att skrämma bort alla katter som går in på vår öppna altan och kissar bl.a.
Helen B
CITAT (Rossi @ 26-04-2005, 17:35)
Du kanske vill låna vår Misse som kan skrämma bort de andra katterna? ]

Gärna tongue.gif Den kanske även skrämmer bort sniglar, löss, mjöldagg, liljebaggar och annat otäckt i trädgården laugh.gif
krellus
Japp, vår misse är helt galen i nepeta.
Boxar lite på den och försöker att "ligga" på den.
Rossi
Vår Misse är dubbelt så stor som en vanlig katt och väldigt lättskött! Rumsren och det enda den kräver som föda är lite dammråttor!
krellus
Låter perfekt för vårt hem... laugh.gif
pejori
fin pisse rossi laugh.gif laugh.gif
var får man tag i sådana? huh.gif
Blomstertanten
Grannens nepeta är helt försvunnen nu ! Alla grannskapets katter har käkat och legat och rullat sig på den ! tongue.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 27-04-2005, 09:46)
fin pisse rossi laugh.gif laugh.gif
var får man tag i sådana? huh.gif

Den är gjord av papier- maché och är köpt i en presentbutik i Skåne. Den väger alltså ingenting. Det fanns bara en enda som stod där i hörnan och såg så ilsken och ful ut. Vi föll direkt!!!

Den står i vår hall under trapphuset och vaktar!
farbror B
men i hallenunder trappen odlar ni väl inte nepeta? wink.gif laugh.gif
Rossi
CITAT (farbror B @ 28-04-2005, 13:24)
men i hallenunder trappen odlar ni väl inte nepeta? wink.gif laugh.gif

Hi, hi! Nej, det har du helt rätt i! Jag erbjöd att låna ut Misse så att han kunde skrämma slag på de katter som våldför sig på Helens Nepeta!
djingis
Här så säger vi Kattnepeta och kallar växten så.
Jag har planterat den till mina katters gunst & välbehag! smile.gif
Rossi
CITAT (djingis @ 28-04-2005, 13:28)
Här så säger vi Kattnepeta och kallar växten så.
Jag har planterat den till mina katters gunst & välbehag! smile.gif

Ja och i våra trakter (Skåne) kallas den för kattmynta.

Ett tag hade vi grannar som hade 25-30 katter (vi bor på landet) och alla var hos oss eftersom vi hade ett nybyggt hus med mycket bar jord i våra nya rabatter. Katterna älskade det eftersom det var som att bjuda på sandlåda. Det var inte så kul sen när man skulle påta i jorden ..... Då funderade vi på att skaffa nepeta så att kanske katterna höll sig där istället för i våra rabatter men sen flyttade den här familjen in till stan och då fick de avliva alla katterna och vi blev av med besvären ....
pejori
CITAT (Rossi @ 28-04-2005, 13:14)
Den är gjord av papier- maché och är köpt i en presentbutik i Skåne. Den väger alltså ingenting. Det fanns bara en enda som stod där i hörnan och såg så ilsken och ful ut. Vi föll direkt!!!

Den står i vår hall under trapphuset och vaktar!

den är jättefin!!!! smile.gif smile.gif
*suckar avundsjukt huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon