För ca. två veckor sedan gav den starka aprilsolen mig soleksem på händerna. Blåsorna eller vad man ska kalla det för har börjat att dämpas nu men jag är fruktansvärt torr om händerna. Jag smörjer in dem varje gång jag har tvättat dem och innan jag somnar så smörjer jag in dem med bivax.
Finns det någon som har tips på vad man kan använda mot soleksem och så torra händer som mina är nu?
*solis*
26-04-2005, 16:17
Olivolja under nätterna och ha bomullsvantar på under tiden.
andersen
26-04-2005, 16:19
Helosan tar jag mot torra händer vet dock inte om det hjälper mot soleksem.
*Felix matte*
26-04-2005, 20:42
Det absolut viktigaste är att du ska undvika att få för mycket sol på händerna... blåsorna du fått är det första tecknet på brännskada... du bör framöver vara extra observant på ev.rodnad och blåsor (inte bara på händerna) och använda hög solskyddsfaktor.
Salubrinsalva lindrar sveda men jag vet att det finns en som är ännu effektivare... den har maken fått ta till då soleksemet blossat upp... minns inte vad den heter men återkommer så fort jag hittar.
netaave
26-04-2005, 21:09
Du kan lugna ner eksemet med "after sun gel" den lindrar klådan också. Sen tycker jag du ska gå till husläkaren och få något utskrivet, det är ju svårt med vanlig solfaktor på något som exponeras i solen hela tiden.
Inga från Närke
26-04-2005, 21:21
Zinkpasta är bra också att lägga på blåsorna det torkar ut sedan när de har blivit bättre en mjukgörande salva.
Ta det försiktigt i solen och använd handskar så det inte kommer in bakterier om det är öppna blåsor om du håller på i trädgården. Jord är bland det farligaste som finns om det kommer in i öppna sår.
*Felix matte*
26-04-2005, 21:29
Soleksem är eg. en första "förvarning" om Malignt Melanom... Ju oftare huden brännskadas... desto större är risken att drabbas av hudcancer.
Kanske inte nåt vi tänker på där vi ligger och njuter i solgasset.. men..
väl värt at ägna en stund åt när solen gått ner.
Vill bara säga att det inte är några brännskador jag har och inga öppna sår eller vätskefyllda blåsor heller. Det är mer som att om man tittar på handryggen i motljus så ser det ut som små kratrar.
Jag är försiktig med solen och ligger inte och pressar. Soleksemet blossade upp för två veckor sedan när solen sken och jag var ute och jobbade i trädgården. Jag visste inte ens att det var soleksem men en arbetskamrat sa till mig att det var soleksem.
Blomstertanten
27-04-2005, 06:55
Jag har också lyckats få soleksem på händerna !
Det ser ut ungefär som lindriga nässelutslag. Jag ligger aldrig och "pressar" i solen, utan har fått det av att vara ute och jobba i rabatterna !
Och inte har jag bränt händerna , bara näsan.
Måste jag ta fram lovikavantarna igen ?
Kan Aloe Vera hjälpa ?
Jag har letat lite på nätet nu och fått fram att ca. 30% av kvinnor i Sverige drabbas av soleksem. Har man en gång fått det lär man få dras med det varje senvår/försommar. Och det lär bli värre för varje år som går .....
Man ska använda solskyddsfaktor MINST 20.
Det som kan hjälpa mot knottrorna är hydrokortisonsalva och Clarityn (icke-receptbelagda antihistamin-tabletter på Apoteket).
Det finns tunna bomullsvantar på Apoteket. Jag ska nog ta och köpa sådana.
Sån tur i alla fall att man inte har knottrorna i ansiktet. Tydligen var det inte så vanligt att få dem där eftersom ansiktet ofta är mer exponerat för sol under årets lopp och därför blivit motståndskraftigt mot soleksemet.
netaave
27-04-2005, 07:10
Man (jag) ska nog skärpa till sig och använda sina trädgårdshandskar.
Blomstertanten
27-04-2005, 07:19
CITAT (Rossi @ 27-04-2005, 08:05)
Det som kan hjälpa mot knottrorna är hydrokortisonsalva och Clarityn (icke-receptbelagda antihistamin-tabletter på Apoteket).
Äter ju redan allergitabletter ! Och smörjer med hydrokortisonsalva !

Det kliar vansinnigt i alla fall !
CITAT (Blomstertanten @ 27-04-2005, 08:19)
CITAT (Rossi @ 27-04-2005, 08:05)
Äter ju redan allergitabletter ! Och smörjer med hydrokortisonsalva !

Det kliar vansinnigt i alla fall !

Oj då, då hjälper tydligen inte det heller ......
Visst kliar det!
Har du haft dina besvär i många år? Kanske sökt läkare för dem, eller? Eller det kanske är första året för dig också.
Vad jag förstod så brukar eksemen vara kvar i några veckor men om man har otur kan de vara hela sommaren!!!!
Trädgårdshandskar kan man ju ha när man jobbar i trädgården - även om det känns bakvänt ibland - men när man sitter och läser så känns det märkligt att ha handskar på sig.... Men om det hjälper så, visst.
CITAT (Blomstertanten @ 27-04-2005, 07:55)
Jag har också lyckats få soleksem på händerna !
Det ser ut ungefär som lindriga nässelutslag. Jag ligger aldrig och "pressar" i solen, utan har fått det av att vara ute och jobba i rabatterna !
Och inte har jag bränt händerna , bara näsan.
Måste jag ta fram lovikavantarna igen ?
Kan Aloe Vera hjälpa ?

Ja, aloeverasalva hjälper, jag har sluppit soleksem i många år nu sedan jag började använda det. Det stillar både klådan och tar bort själva eksemet. Efter ett par, tre dagar försvinner de flesta symptomen. (Är kanonbra på kliande myggbett också!) Man behöver inte heller vara rädd för pigmentförändringar, som när man använder kortison och vill vara ute i solen.
Mvh
Fenja
Bettson
27-04-2005, 09:47
Man skall kanske också ägna en tanke åt om man äter någon medecin.
Vissa sorter gör att man kan vara känslig för sol.
Även smärtlindrande salvor typ Zon orudis osv kan ge symtom i solen.
kerstin z5-6
27-04-2005, 18:35
Är ni säkra på att de är solexem ? RENSAT RABATTER?? utan handskar då? ... rispat lite o har primula i rabatterna tex .. ??
Bettson
27-04-2005, 20:48
HÖrde också att billiga trädgårdshandskar var garvade med kreom eller något och kunde ge eksem.
Blomstertanten
28-04-2005, 12:00
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-04-2005, 19:35)
Är ni säkra på att de är solexem ? RENSAT RABATTER?? utan handskar då? ... rispat lite o har primula i rabatterna tex .. ??
Tror att det är soleksem !
Visserligen har jag inte handskar när jag rensar och primulor har jag , men jag har inte rensat i närheten av dom vad jag minns.
Och mitt risp sitter på armarna och där finns inga soleksem !
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-04-2005, 19:35)
Ja, jag är också ganska säker på att det är soleksem. Det är knottrigt på handryggarna och inte på fingrar eller handflatorna. En arbetskamrat till mig har precis likadant och hon bor i lägenhet och skyr allt vad krukväxter, jord och trädgård heter.
Jag tror faktiskt att jag fick mina eksem i år inte i och för sig för att jag var ute och rensade i rabatterna men jag minns att jag satt ute ett tag och läste och höll då i boken så att handryggarna exponerades för solen hela tiden. Det räckte tydligen för mig. Och inte smörjer man så där spontant in händerna med solkräm bara för att man sitter påbylsad och läser utomhus sådär på senvintern/våren .... Fast det ska jag göra i fortsättningen!
Jag äter ingen medicin överhuvudtaget så det är ingen reaktion mot det.
Som sagt, jag har letat på nätet och det är väldigt vanligt med soleksem. 30% av de svenska kvinnorna får det. Män har tjockare hud som tål mer. De är helt enkelt mer hårdhudade!
mrsgreen
28-04-2005, 14:42
Jag läste någonstans att äta piller med betakaroten inför solmånaderna kan underlätta något för de som har soleksem.
Sant eller inte har jag ingen aning om..
Kliar hemskt gör det i allfall.
kerstin z5-6
28-04-2005, 15:20
OK solexem ..antagligen då ..fast att det var vanligt på händerna visste jag inte .. men jag är ju lite avdankad i branchen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.