Ja... jag är allergisk mot plast. Inte rent fysiskt, men på ett mer mentalt plan. Spadar med plasthandtag är både obekväma och fula. Dessutom håller plast dåligt. Jag har köpt sådana där små "trädgårdsset" för några tior, verktyg med plasthandtag, handtag som sedan gått sönder. Varpå jag monterat in täljda handtag av ener, en fröjd att hålla i och arbeta med.
Men, sånt är ju krångligt när det gäller lite större redskap. Så, lite efterlysningar :
Var hittar man hinkar gjorda av metall? I bra kvalitet?
Var hittar man spade och grep med skaft av trä, handtag av trä, och gärna omålad smidd metall?
Var hittar man en riktig skottkärra? Med skaft av gediget trä.
Om man ska göra egna handtag/skaft till hackor etc, vilket träslag är att rekommendera? Går det att köpa skaft någonstans? Vill *inte* ha sådana där tunna, svarvade, sköra skaft man köper för ett par kronor på Budget-Gunnars butik.
Fina yxor hittade jag på http://www.gransfors.com/ men jag har inte hittat nån affär som säljer dem. Har väl inte letat så noga heller. Frosts knivar med träskaft hittade jag på postorder, men har inte kommit mig för att beställa. Har redan en del knivar från Frost, men vill ha ett par nya också som man inte behöver vara rädd om. Vill liksom inte tappa farfars kniv i skogen.
Vattenkanna i metall, var hittar man sånt?
Jag har sett vattenkannor och hinkar i metall i några billigbutiker...men de har inte fallit mig på läppen. Har en gedigen hink som använts till att blanda betong, vill ha några fler sådana.
Jag gissar att jag bör bege mig på auktions-exkursion under sommaren?