Full version: Fina verktyg
Pirum
Ja... jag är allergisk mot plast. Inte rent fysiskt, men på ett mer mentalt plan. Spadar med plasthandtag är både obekväma och fula. Dessutom håller plast dåligt. Jag har köpt sådana där små "trädgårdsset" för några tior, verktyg med plasthandtag, handtag som sedan gått sönder. Varpå jag monterat in täljda handtag av ener, en fröjd att hålla i och arbeta med.

Men, sånt är ju krångligt när det gäller lite större redskap. Så, lite efterlysningar :

Var hittar man hinkar gjorda av metall? I bra kvalitet?
Var hittar man spade och grep med skaft av trä, handtag av trä, och gärna omålad smidd metall?

Var hittar man en riktig skottkärra? Med skaft av gediget trä.

Om man ska göra egna handtag/skaft till hackor etc, vilket träslag är att rekommendera? Går det att köpa skaft någonstans? Vill *inte* ha sådana där tunna, svarvade, sköra skaft man köper för ett par kronor på Budget-Gunnars butik.

Fina yxor hittade jag på http://www.gransfors.com/ men jag har inte hittat nån affär som säljer dem. Har väl inte letat så noga heller. Frosts knivar med träskaft hittade jag på postorder, men har inte kommit mig för att beställa. Har redan en del knivar från Frost, men vill ha ett par nya också som man inte behöver vara rädd om. Vill liksom inte tappa farfars kniv i skogen.

Vattenkanna i metall, var hittar man sånt?

Jag har sett vattenkannor och hinkar i metall i några billigbutiker...men de har inte fallit mig på läppen. Har en gedigen hink som använts till att blanda betong, vill ha några fler sådana.

Jag gissar att jag bör bege mig på auktions-exkursion under sommaren?
Gossen Ruda
Det är en konspiration!!! Sökte på "plåthink" på google och fick upp lite länkar men dessutom frågan om jag inte istället skulle söka på "plasthink". laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Pirum
Det kunde man ge sig tusan på! smile.gif

Jag googlade förresten, hittade en plåthink som man kunde köpa med 25kg lingon i smile.gif Mer lingon än jag kan äta upp...men det är kul att saker säljs i förpackningar som kan återanvändas.

Kan ju tillägga att jag inte tycker alla "moderna" verktyg är fula. En del Fiskars-verktyg i bilagan i dagens "Allt om trädgård" ser ok ut. Speciellt serien "classic" med skaft i trä. Hyfsad planterspade också. Fast målad i skarp djupröd färg jag inte är så förtjust i. Fast bättre än många andra hemska färger som kluddas på redskapen... I sista delen av bilagan är exempelvis en vederstygglig spade i "Villa"-serien. Rödmålad metall och med fult plasthandtag.

(Jag har givetvis all respekt för att en del exempelvis vill ha aluminumskaft med plasthandtag pga vikten)
snofsan
En del stormarknader säljer faktiskt bra redskap samt hinkar och vattenkannor som inte är i plast. Fast när det gäller just hinkar och vattenkannor föredrar jag faktiskt plast för de har mindre egenvikt. laugh.gif

Jag har kompletterat med verktyg och redskap på Överskottslagret, Järnia och Granngården. Ibland på plantskolan också, men de har tagit rejält betalt.

Förra helgen letade jag efter min spade som en galning. Till slut såg jag den gula strimman bland allt det bruna och gröna i trädgården. Jag menar att det finns en viktig aspekt på det där med färgade redskap: man hittar dem om man tappat bort dem. Ofta håller man ju på med flera projekt samtidigt, och ibland flera personer samtidigt. biggrin.gif

Jag har alltså gult skaft på spaden och grepen. Har funkat bra. biggrin.gif

Tänker måla räfsor och hackor också. Det finns ju färger som är jordnära som gulocker, engelskt rött, zinkvitt, bränd och obränd terra t ex. laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif
Pirum
Färgmärkning är bra... det har du rätt i. Även om jag har en förkärlek för verktyg i ren trä och stål, så måste jag ändå märka många av dem med en "midja" i ferrari-rött... så man inte drullar bort dem när man skruvar på bilen ute på grusgården, eller har skiftnyckel med i skogen eller på åkern.

Och som du gör, måla själv, det är ju helt ok, superbra smile.gif Då slipper man det "plastiga" utseende som väl är det jag själv mest retar mig på.

Däremot vill jag helst inte måla träet där jag håller i det... skönare med potatishacka som är omålat där man håller i den. Ja, potatishackan har jag bara "målat" med linolja förresten, men en yx har jag delvis gul, eftersom den syns i skog. Sen en klyvyx ofärgad, eftersom den bara används där den inte kan tappas bort.

På spadar är det ju utmärkt som Fiskars har i Classic-serien som jag nämnde tidigare, de har rött handtag, fast där man håller är det rent (lackat antar jag) trä, samma med skaftet. Däremot borde inte själva bladet vara målat enligt min mening...för det slits ju ändå bort. Bättre om det varit vackert redan från början smile.gif

Överskottsbolaget har förresten "riktiga" spadar har jag sett...för en 100kr eller så. Eller vad det nu var. Lätt begagnade till synes. Några meter bort har de sålt nya "leksaksspadar" för ett högre pris. Hoppas folk väljer "rätt" spade smile.gif

(Bättre att återanvända än nytillverka dessutom)
KURT
Friluftsbutiker som Naturkompaniet säljer Gränsfors yxor.

I vissa fall är dock plast och aluminium bra tycker jag. Lövräfsorna med aluminiumskaft och plasräfsa är mycket bättre än alla traditionella räfsor. När det gäller spadar så kan de med metallhandtag vara OK också, de går i alla fall att laga om det skulle bli något fel. Men spadar med plasthandtag är ju inget att ha.
Näcken
Hos Lilla FIskaregatans trädgårdsbutik finns massor av fina redskap, tyvärr dyra också.............
Hannele
CITAT (Pirum @ 27-04-2005, 00:27)
Överskottsbolaget har förresten "rikiga" spadar har jag sett...för en 100kr eller så.

Ja, de säljer mycket bra rejäla prylar, billigt dessutom.
Värt att kolla då och då, eftersom de får in lite olika.
Pirum
CITAT (Näcken @ 27-04-2005, 10:30)
Hos Lilla FIskaregatans trädgårdsbutik finns massor av fina redskap, tyvärr dyra också.............

Oj, ja, där var ju ungefär sådana verktyg som jag efterlyste wub.gif Men, uff, de var tämligen dyra. Och de känns lite mer anpassade till en välansad brittisk trädgård än anpassade till att slänga dynga på potatislandet smile.gif

http://www.spear-and-jackson.com/ (som tydligen gör Heritage-serien) verkar vara ett seriöst företag. De har rätt ok rostfria verktyg också... fast de har fula handtag. Dessutom litar jag inte på att det (visserligen hårda) rostfria stålet fjädrar lika bra som vanligt stål.
gammelnalle
På Järnia i sta'n såg jag IDAG ett zinkset med tre större "krukor" till ett hyfsat pris (dock glömt HUR mycket...)
Caprice
Har precis köpt en yxa med hickoryskaft på Clas Ohlson...

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon