Jag har klippt ner det som var dött på båda två. Den från den översta bilden tog jag skott ifrån, då det levde och var grönt längst ut på grenarna. Tror att den längst ner kanske får vita små blommor, men är inte säker. Vore tacksam för upplysning
annaw
26-04-2005, 19:07
OK, klant-Anna satte bilderna i fel ordning. Skotten är (som ni förstås ser) på den nedre bilden.
Ina
26-04-2005, 19:26
Det ser ut som om både bilderna föreställer Våreld/Höstglöd, på latin Kalanchoe blossfeldiana.
annaw
26-04-2005, 19:52
Ja det verkar stämma. Det enda som skiljer dem åt, är att färgerna (den som inte är lika grön kan ju ha varit illa skött) och att den översta växer mer buskigt. Men när jag toppade topparna på några utav skotten (fick ca.10) så förgrenade de sig. Så det handlar nog bara om skötsel där med. Tack för hjälpen
Pinup
30-04-2005, 19:40
Ahhh kalanchoe kan bli huuuur fin som helst med rätt skötsel...
Tyvärr är den betraktad som en slit och släng växt, som står och lider nåt år innan den slängs..
Men om man planterar om dem i stor kruka och gödslar dem duktigt, kan de bli riktiga monster som blommar både ofta och rikligt..
En viktig sak som jag lärt mig oxå är att det är viktigt att beskära den ganska hårt och ofta när den satt fart att växa, så att den blir buskig och fin:-)
arnek
03-05-2005, 10:26
Hej Tänkte bara visa upp mitt eget obeskurna exemplar. Den hade en ordentlig topp men en katt använde den för hinderhoppning och missbedömde höjden. Katten på bilden är oskyldig han ville bara vara med på bild.
Pinup
03-05-2005, 14:13
He he he..
Ja den hade en konstnärlig utformning, vacker kruka:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.