Full version: Vad r detta?
Monica K
r det ngon som vet vad denna buske/trd heter. Jag skulle gissa att den r 3-4 m hg, flerstammig. Behvs det ngon mer bild kanske?

Tacksam fr hjlp / Monica

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...kalen&pid=26090
Ina
Hggmispel? huh.gif
Gossen Ruda
Instmmer
Cilla
Hur vackra r inte knoppsprickningarna nu! Missa inte att spana in kastanjesprickningarna. De ser ut som hggmispelns men r s mycket strre och mer explosiva. Blomknopparna sprnger ut ur den lilla kransen av unga blad och det skyddande stkladdiga knoppskalet... Allt i topparna p grenarna, det som ska bli stora, tckande lvverk sedan.
Monica K
Hej!

Nu skulle jag behva mer hjlp...

Med er hjlp har vr buske/trd identifierats till en trolig hggmispel. Nu har knopparna ppnats mer och dr finns nu ven ngot som ser ut att bli sm rosaaktiga blommor som str upp i "klasar".

Som ni kan se p den frsta bilden hr

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...kalen&pid=26312

har det vuxit upp ngot som vi trott vara rotskott frn busken. Eftersom vi tycker den r fin hade vi tnkt frska grva upp rotskotten och plantera p annat hll i trdgrden.

Men idag nr jag tittade nrmare p "rotskotten" s ser knopparna lite annorlunda ut p dessa.

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...kalen&pid=26310

Strukturen p bladen r ganska lika men "rotskottens" blad r helt grna till skillnad frn buskens vinrd-aktiga. Dessutom finns det inte ngra rosa "blomknoppar" i dem. Dremot finns det ett mindre rotskott nrmare busken som har precis samma frg p sina knoppar som p busken.

Frgor:

1) Vad tror ni om "rotskotten" kan det vara ngot annat n rotskott kanske? En annan sorts buske?

2) Kan man frka en buske med rotskott p detta viset? Ngra tips p hur man gr tillvga?

Tacksam fr all hjlp! Det hr forumet r suvernt nr man frsker "lra sig" sin trdgrd.
Anders zon 1
Tror inte att det r hggmispel. Har aldrig hrt talas om ngon form av hggmispel som har rosa blommor. Tycker mer att det ser ut som ngon form av hgg, frmodligen schuberthgg (Prunis virginiana 'Schubert') eller blodhgg (Prunus padus 'Coloratus'). Bda dessa har rdaktiga blad och ljusrosa blommor. tminstone schuberthggens blad r dock grna nr dom slr ut p vren men mrknar sedan till vinrtt. Avvikande sorter av trd och buskar som till exempel dessa rdbladiga former ympas vldigt ofta och de annorlunda rotskotten du hittat kommer drfr frmodligen frn ympunderlaget som troligen r en helt vanlig hgg eller virginiahgg (allts inte den rdbladiga formen). Vill ni ha ett likadant trd som det ursprungliga ska ni med inte anvnda de annorlunda rotskotten - dom kommer att f vanliga grna blad och vita blommor.
Monica K
Nu har jag kollat upp dina tv namnfrslag och det r med strsta sannolikhet en blodhgg. Jag hittade bara en bild p ntet men den var lik vr buske och den beskrivande texten stmmer ocks.

Det dr med ympning hade jag en fundering p men tyckte inte att busken sg ut som den vore ympad. Fast det kanske man inte kan se p en gammal buske/trd p samma stt som p ett ungt trd. Det r skert som du sger att den r ympad och rotskotten kommer frn ympunderlaget, det verkar mest troligt.

Tackar!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon