Full version: Tipsa mig!
dragonbeauty
Hejsan alla trevliga forumare! Jag skulle behöva tips på en klätter/klängväxt som trivs i det mörka... Vill ha den längst inne i rummet (dock mitt emot ett stort fönster, men ändå mörkt) wink.gif
Har ni några förslag??
Diabolique
CITAT (dragonbeauty @ 26-04-2005, 22:14)
Hejsan alla trevliga forumare! Jag skulle behöva tips på en klätter/klängväxt som trivs i det mörka... Vill ha den längst inne i rummet (dock mitt emot ett stort fönster, men ändå mörkt) wink.gif
Har ni några förslag??

Ja, mitt tips är att köpa växtbelysning om du vill ha en klätterväxt längst in i ett rum...

Jag har en Monstera som står långt inne i ett rum med söderfönder (ut med hela väggen). Trots att den står ljust så drar den sig mot vår rumsbelysning...

Åt vilket vädersträck vätter fönstret och hur stort är det?
Fenja
Cissus klarar ganska mörk placering.
Porslinsblomma, Hoya Carnosa, kan fungera men blommar troligen inte där.
Mvh
Fenja
Diabolique
CITAT (Fenja @ 26-04-2005, 23:20)
Cissus klarar ganska mörk placering.
Porslinsblomma, Hoya Carnosa, kan fungera men blommar troligen inte där.
Mvh
Fenja

Det håller jag med om.
Men under förutsättning att det är ett normalstort eller större fönster som vätter mot söder. Annars kan man nog inte ha växter längst in i rummet utan belysning.

Det beror ju lite hur långt det är mellan fönstret och väggen på andra sidan rummet också. Hur långt tror du att det är?

Garderobsblomma överlever rätt länge utan ljus, men inte hur länge som helst.
carol
Murgrönan är väl inte så känslig för att få för lite ljus, jag har min ganska långt in i ett rum (med ett fönster mot öster) och den växer på finfint. Men var noga med vattning och spraya den ofta med vatten annars får den lätt spinn.
dragonbeauty
Fönstret är nog tre-fyra meter, och väggen är ca fem meter in från fönstret som vetter åt sydväst...
Hade en Hoya Carnosa där som tvärdog, men jag kanske skötte den fel...
Diabolique
CITAT (dragonbeauty @ 27-04-2005, 09:41)
Fönstret är nog tre-fyra meter, och väggen är ca fem meter in från fönstret som vetter åt sydväst...
Hade en Hoya Carnosa där som tvärdog, men jag kanske skötte den fel...

Ja i så fall kan du nog ha monstera, kopparranka eller murgröna, men för att vara på den säkra sidan skulle jag sätta in extra belysning, då kan du ju ha nästan vad du vill. smile.gif
pejori
klätterkallan klarar dom förutsättningarna smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon