Farbro-Barbro
Har skolat om, haft under lysrör dygnet runt, vattnat; men de blir inget större. Läste någonstans att man kan/ska gödsla, med vadå isånafall? Fick ett tips om att ställa en fläkt bredvid så att luften cirkulerar, men jag har ingen sådan. Ställde ut dem i våran inglasade veranda och öppnade ena dörren så att de fick lite frisk luft rolleyes.gif men inte verkade de bli piggare av det. Snarare tvärtom sad.gif Vill så gärna att det ska bli något av mina små plantor, vad ska jag göra???

Mvh F-B
kerstin z5-6
Hur stora krukor har de nu -huir ser rotsystemet ut ?
Farbro-Barbro
Tja, nu var det ju ett tag sedan jag skolade om dem - ett par veckor sedan - och då var väl rotsystemet inte mycket att hänga i julgranen. Krukorna är 10*10 cm, tror du att jag behöver sätta om dem i större krukor?

Mvh F-B
Selma
Jag planterar alltid om mina tomatplantor i genomskinliga ölglas av plast, som rymmer 0,5 l. De stortrivs och växer så det knakar! Kan verkligen rekommenderas.
Ullet
Säger som Kerstin, hur stora krukor har du? jag sätter alltid mina i stora krukor direkt efter omskolning o får med tiden enorma plantor! Tomater vill ha näring för att bli bra, sätt gärna ned ända längst ned till dom första bladparen så får tomaten bilda nya rötter längs med stammen. Sedan, ljus o värme! Då växer dom så det knakar! *lovar*
Linda zVI
Jag trodde att tomaterna ville ha det ljust och svalt? Är det något jag har missat här? Om dom vill ha ljust och varmt kan jag ju kanske sätta dom i vårat uterum under dagen, där blir det himskans hett!

Mvh Linda z6
uno
Du skriver att de har varit under ljusrören dygnet runt. Det är ju inget fel i det men om ljusrören har varit tända dygnet runt är det värre. En växt behöver en viss tid i mindre ljus för att bearbeta något. Om detta vet andra mer. Kanske är detta orsak till att de växer dåligt.
Ullet
Jag sätter ut både tomater o gurka senare i växthuset eftersom dom inte tycker om alltför varierad temp. På sommaren vill nog gurkan ha varmare än tomaten men det får inte bli för kyligt för ngn av dom. Mina står under ljusrör nu o dom största är väl kring 20 cm tippar jag. Frodas "nanting" som man säger här uppe i trakterna. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon