Anna Maria
Nu har jag sått jättebalsamin för ANDRA gången i vår. De första fröna möglade, jag fick upp en liten ranglig sak som råkade gå av (förstås, den enda av alla mina små plantor som gått av men naturligvis var det tvunget att det skulle hända med just den...)
Och nu har de nya fröna legat i jorden sen dagen efter Älvsjömässan den 9:e april, och ingenting händer. Jag sådde inne igen, enligt såanvisningarna från RaraVäxter, vågade inte riktigt så ute.
Brukar de ta lång tid på sig? Skulle det vara bra att ställa ut sådden i växthuset kanske? Eller nåt...

Maria i Västerås
Fenja
Jag vet inte hur de är att så inomhus, men jag har MASSOR av småbäbbar ute om du misslyckas med sådden och vill ha. smile.gif
Mvh
Fenja
Milex
Vi har en växt som sprider sig som ogräs. Vi kallar dom "Skvätt iväg". Det beror, tror jag, på att fröna skvätter, hoppar iväg från blomman. Sökte bild på Jättebalsamin på nätet. Hittade två på google. På den ena bilden så tyckte jag att det var Skvätt iväg men på närbilden kände jag inte igen den. Finns det någon som vet om Jättebalsamin och Skvätt iväg är samma sak?

Hoppas att det är ok att jag hoppar på din tråd Anna Maria smile.gif
Fenja
Jättebalsaminer skjuter i väg sina fröer upptill fem meter bort. Så det låter väl troligt att det är den växter du kallar skvätt i väg. De blommar i mörkrosa, ljusrosa och vitt. Så här såg mina ut i fjol om du kan känna igen dina här:

Mvh
Fenja
Milex
Jäpp! Det där är Skvätt iväg.
Tack smile.gif
Thea
Jättebalsamin är en såndär läskig invasionsart, jag har till och med sett den växa inne i tät granskog (där är det inte många trädgårdsväxter som kan vinna över mykorrizan!). Det börjar faktiskt bli lite för mycket av det goda... sad.gif
Milex
Men i lagom mängd är den vacker smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon