Full version: Tålig krukväxt?
Winterheart
Hade velat ge en krukväxt till min kompis som INTE har gröna fingrar. Hon vattnar ihjäl kaktusar och suckulenter och torkar bort andra växter.
Är det någon som har ett tipps på en TÅLIG krukväxt som kan tåla denna behandling??

Sen har jag fått rötter på min peperomia (eller vad det heter) stickling jag satte för en månad sedan. Någon som vet hur länge till det dröjer innan det händer något ovan jord? Eller hur det ser ut?
Diabolique
CITAT (Winterheart @ 26-04-2005, 22:40)
Hade velat ge en krukväxt till min kompis som INTE har gröna fingrar. Hon vattnar ihjäl kaktusar och suckulenter och torkar bort andra växter.
Är det någon som har ett tipps på en TÅLIG krukväxt som kan tåla denna behandling??

Sen har jag fått rötter på min peperomia (eller vad det heter) stickling jag satte för en månad sedan. Någon som vet hur länge till det dröjer innan det händer något ovan jord? Eller hur det ser ut?

Samma sak gäller min lillebror...
Han vill ha växter men bara dödar dem.
Sukulenterna har klarat sig någorlunda.

Jag funderar på att skriva en liten skylt att ha i krukan med exakta beskrivningar på skötsel. smile.gif

Ett till alternativ är en fredskalla med långtidsvattnade kruka, men då får du själv ta hand om den tills rötterna når vattenmagasinet, annars hinner den nog dö ändå...
Winterheart
Jag har oxå tänkt på det med skyltar med skötsel beskrivning biggrin.gif

Haha, ja får hitta på nått.
Lars-Olof Arvids
Har ni testat blomstervagga (Rhoeo spathacea)? Den är inte lätt att ta död på. Jag skickar gärna sticklingar för 10 kr/st + portot, eller byter mot andra växter. smile.gif

Olle
Diabolique
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-04-2005, 12:20)
Har ni testat blomstervagga (Rhoeo spathacea)? Den är inte lätt att ta död på. Jag skickar gärna sticklingar för 10 kr/st + portot, eller byter mot andra växter. smile.gif

Olle

Det har du ju rätt i... biggrin.gif
Jag känner till folk som har förökt döda den, för de vill inte slänga den när den levde (och de visste inte att man kunde föryngra den).
En tjej ställde den under skrivbordet och struntade i att vattna, och den levde ändå i flera månader...

Min får inte så mycket nya skott, men jag tycker att den är fin även som gigantisk och palmliknande växt, så nu har min fått en stor långtidsvattnade kruka och har åter börjat blomma. smile.gif
Brask
Annars är ju ampellilja ett bra alternativ. Den växer ju som ogräs och tål både uttorkning och överbevattning bra. Man kan även ha den i allt från direkt sol till skugga.

Sen vad det gäller peperomia så satte jag 5 sticklingar i samma kruka för några veckor sedan. Ett par av sticklingarna rotade sig på en vecka och började växa efter 2 veckor medan det tog minst 3 veckor inan den sista sticklingen rotade sig och den har precis börjat växa nu efter 6-7 veckor.
Så det verkar som att det varierar ganska mycket. unsure.gif
Sulawesii
Garderobsblomma!
Brask
Har lagt upp en bild på mina Peperomiasticklingar i mitt fotoalbum nu.
Om mitt album nu fungerar?? unsure.gif
carol
CITAT (Sulawesii @ 27-04-2005, 18:34)
Garderobsblomma!

Man kan ganska lätt vattna ihjäl en garderobsblomma, det gjorde jag (nästan) på jobbet. Hejdade mej i sista stund... sleep.gif

Men det är ju svårt att torka ihjäl den. smile.gif
Diabolique
CITAT (carol @ 28-04-2005, 14:58)
CITAT (Sulawesii @ 27-04-2005, 18:34)
Garderobsblomma!

Man kan ganska lätt vattna ihjäl en garderobsblomma, det gjorde jag (nästan) på jobbet. Hejdade mej i sista stund... sleep.gif

Men det är ju svårt att torka ihjäl den. smile.gif

Aha... smile.gif
Där gav du mig en idé... rolleyes.gif
Om man köper en garderobsblomma så kan man ju genast plantera om den i en finare kruka med hål i botten och köpa ett fat med låga kanter till den.

Då blir det svårt även för den mest mordlystne växtdödaren att ha ihjäl den genom övervattning! biggrin.gif

Samma sak kan man ju göra med alla suculenter som man ger till krukväxtmördare...
Diabolique
Aspidistra kallas ju ofta för ungkarlsblomma för att den är så lättskött (och för att ungkarlar antas vara usla på att ta hand om krukväxter, vilket naturligtvis är socialt konstruerat om så skulle vara fallet).

Hur som helst så ska den ju vara lättskött.

Men jag vet inte var man får tag i den.
Har startat en ny tråd om det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon