AvalonC
26-04-2005, 22:10
Fem små kattungar hade hon i magen...
Fem små liv som inte finns mer... :-( :-(
Julia har ett hjärtfel som gör att hon måste äta medecin resten utav hennes liv. Djurläkarna ansåg att hennes liv var i fara om hon genomgick hela graviditeten.
Samt att hjärtfelet kunde ärvas till kattungarna...
Så beslutet var egentligen inte så svårt att välja, det fanns bara ett riktigt val, att ta bort ungarna och sterilicera henne.
Och nu är det gjort. Hon har på sig tratten och vankar in i allt här hemma.
Och hon är GRYMT irriterad på den!!!!!
(Hon vet inte om att den måste sitta på ett bra tag till)
Sedan till mitt helvete: Julia kommer inte få gå ut på 10 dagar... hon har aldrig varit inne mer än ½ dygn tidigare....
VAD GÖR MAN??? Hur får man dem att stanna inne... jag har två andra katter som springer genom kattluckan, men hon får ju inte göra det... *suckar*
Man känner hennes plågan, hon skriker hela tiden att vi ska ta bort den där äkliga tratten, men det är för hennes bästa. Stärker mig med det...
Hindrar inte tratten henne i kattluckan? Annars får du väl ha henne instängd i ett separat rum tills operationsåret läkt. Så tråkigt med aborten, men bra att du gjorde det för katten skull. Hoppas att allt blir bra med henne nu.
Mvh
Fenja
djingis
27-04-2005, 07:05
Ta av tratten ibland då hon kan få tvätta sig- förutom på såret.
Ge Julia en stund då du har all uppmärksamhet på henne. Får de av tratten ibland och man kan sitta och fnula på dem runt halsen så accepterar de den bättre.
Jag som haft både hundar och katter med tratt
kristerh
27-04-2005, 08:33
Konstigt att hon behöver tratt

när jag steriliserade min katt sa veterinären att 90% av katterna inte behöver tratt, och det stämde på min
hon brydde sig inte speciellt om såret och det läkte fint.
krister
Tio dagar ...
Det kommer en tid
efter de tio dagarna också. Och då är ju
alla problem borta.
Det är en jobbig tid just nu, men det går över, och den här tiden "skapar liv med kvalitet".
Visst har du gjort rätt!
Bjäbban
27-04-2005, 09:33
Men vad tråkigt.
Skickar en tröste kram till er båda
Som övriga har skrivit, det var ju det bästa du kunde göra i en svår situation
Och som sagt det finns ett liv efter de där 10 dagarna också, så härda ut!
Hur går det för Julia? Hoppas att hon vant sig vid tratten och mår bra!!
Mvh
Fenja
Hej Julias matte!
Jag förstår att det känns jobbigt både för dig och Julia. En katt som skriker
är ju döjobbigt..... Själv har jag 3 fina honor och en kattpojke, alla är kastrerade.
Jag bor i hus med stor trädgård så jag lät faktiskt mina katter gå ut efter 3 dagar under uppsikt förståss. Ingen av dem hade tratt. Såren var helt läkta efter 5-6 dagar. Alla verkade må bra redan dagen efter kastreringen. Om du nu steriliserade henne så går hon i löp igen, könsdriften finns kvar.
Kastrering är bästa alternativen= ingen löpning, inget skrikande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.