snofsan
Jag undrar bara om den har klarat gassande soliga och dyngblöta regniga och svala somrar? smile.gif

Är nämligen sugen på att plantera lite höga blå perenner, men de kommer att stå i sol mest hela dagen.

Och jag vill gärna sätta sådana sorter som står år efter år .... nu när jag blir tvungen att flytta stormhattarna till ett skuggigare ställe.

Har du andra tåliga tips.

Tack för titten i ditt 102 album. En sådan mångfald! rolleyes.gif biggrin.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
gentiana asclepiadea "Den klarar allt , om den får vatten - , blir en större rugge för vart år -däremot kan jag inte ansvara för härdigheten i z 1 tongue.gif
Baptisia australis är en annan som skulle passa -fungerar och är lika långlivad som en pion
Eryngium alpinus -alpmarton är ett annat förslag -eller alla
Bilden är nog inte från 98 ... men bild mappen i datorn kanske ..
tror bilden togs för nåt år sedan smile.gif
snofsan
Ursäkta det sena tacket. Jag har varit upptagen av annat och fått hoppa över några dagar. sad.gif

Kollade blommorna på nätet. Tack för tipsen. Färgväpplingen blir det nog eftersom den är långlivad och seg, men jag tänker också försöka få tag i gentianan eftersom den verkar ha så fint bladverk. smile.gif

Martorn avstår jag ifrån eftersom jag har bolltisteln redan. sleep.gif

Jag skyller på dig sedan om det inte blir snyggt i zon 1! tongue.gif

Tack för hjälpen.Här kan du kanske se det blå som skall ersättas.
kerstin z5-6
har bolltisteln redan.?????
men de är ju helt olika smile.gif laugh.gif
baptisia är ett bra val smile.gif
snofsan
Jag tänkte "höga blå taggar eller höga blå taggar...." wacko.gif men ditt förslag har onekligen några helt suveräna poänger. Ett tips i vassaste laget s a s. tongue.gif

Skall tänka om. blink.gif Blir kanske alla tre. Vill bara inte plantera utanför rabatten också. laugh.gif Har redan grävt ner en del smått och gott från odla.nu.

Tack ännu en gång. biggrin.gif

Tjusig bild det där. Du vet vad som biter på en i träsket... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6

rek även den vita bolltisteln samt rysk marton -den lysande blå i bakgrunden -
Eryngium planum -"blaukappe" biggrin.gif
Runda former mot vassa sas smile.gif
snofsan
Då skippar jag nog gentianan för tillfället och väljer båda martornen - den helblå är ju riktigt häftig - och Baptisia australis. Tillsammans blir de en riktig färgklick. laugh.gif

Men jag måste erkänna att upp i mitt medvetande börjar rosor tränga sig fram. wink.gif Satt en natt och bläddrade igenom rosenpostens webbsida och läste att rosor vill ha minst sex timmar sol om dagen. I sommar skall jag ta tiden på olika ställen på tomten så det blir väl så småningom rosor som hos en grossist. tongue.gif

Risken är då att perennrabatten får flytta till en annan tillvaro. sad.gif

Men än så länge skall den stå där den står och få lite nya blå färger.

Nu skall jag ut och ha tag i plantorna under helgen. Det kanske av bara farten blir vit bolltistel också......
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tack Kerstin för dina tilltalande tips. biggrin.gif
kerstin z5-6

kerstin vinkar i träsket laugh.gif
snofsan
laugh.gif laugh.gif hahaa laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon