Full version: Granatäpple
Scout
Har nu gjort mitt fjärde försök med granatäpple och fått en lovande liten planta som ännu inte visar några tecken på spinn (vilket slutgiltigt dödat alla dess föregångare). Det verkar vara en klen och sjuklig sort. Är det något speciellt att tänka på när man odlar granatäpplen?
Hur ska jag ansa den för att få en trevlig trädliknande struktur på den. Om granatäpple får växa själv så verkar den bara dra rakt upp som en avokado. Hur lång bör den vara när man toppar den? Hur mycket bör man kapa? Hur många gånger?
kristerh
Nu har jag inte dragit upp något granatäpple från frö, men jag antar att om du klipper den när den nått lagom höjd så bör den grena sig, den bör nog grena sig av sig själv med åldern, om den bara blir lång som en pinne kanske den står för mörkt wink.gif
De skall skötas som andra medelhavsväxter, dvs ljust, lite svalare på vintern och lite mindre vatten på vintern, duscha den gärna det gillar den.
krister
Scout
Då kan det bro på att de inte fick det svalare på vintern att de blev kinkiga och tappade blad.
Är det svalt och ljust som gäller? om de kunde stå mörkt som pelargoner så hade ju källaren varit lämplig, men det är svårt med svalt och ljust när man bor i lägenhet. Hur löser man det? balkongen blir ju många minus på.
Samma problem blir det ju med t.ex. citrusväxter.
kristerh
Om du har möjlighet att ha den under en bra växtlampa så har jag erfarenheten att de inte behöver stå svalt, men då måste du duscha den ofta.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon