mamamaggan
27-04-2005, 01:46
Nu är det dags igen!
Nu vill jag ha förslag på någon yvig buske , som blir 2-3 meter hög.
Den kommer att få sol i stort sett hela dagen, den ska stå ensam ( c: a 6-7 meter till närmaste träd ( äpple) ), i "vanlig" trädgårdsjord ( idag växer det gräs med inslag av smultron där).
Den får gärna vara snabbväxande och som sagt ge ätliga bär.
Visst kan ni komma med lika bra förslag som när jag frågade om " häck"

?
Havtorn passar perfekt, den går också i större delar av landet. Men den vill gärna ha sandig jord och skall man ha bär så behöver man ha minst en hanbuske och en eller flera honbuskar.
Skuffmorell är också ett gott alternativ.
onlyirishbiddy
27-04-2005, 08:40
Eller varför inte en fläder - Sambucus Nigra? Det finns en rödbladig variant som är otroligt vacker: "Black Beauty", jag har den på andra året och den verkar fullt härdig i zon 3/4 - vi hade ett antal dagar i vinter med -20 till -25, och även förra vintern var rätt tuff. Den fick ett lite täcke med löv, bark och granris men inga grenar frös ned.
Här är adressen till en hemsida med bild och information om den:
Sambucus Nigra Black BeautyHavtorn är väldigt duktig på att skicka rotskott....
Hannele
27-04-2005, 09:28
CITAT (onlyirishbiddy @ 27-04-2005, 09:40)
Det finns en rödbladig variant som är otroligt vacker: "Black Beauty"
Jag fick den till min födelsedag. Vet någon, om den är ätbar?

Läste själv i din länk:
"Dark purple berries in late summer attract songbirds and can be use to make wine"
onlyirishbiddy
27-04-2005, 11:03
På Rosendal i Uppsala där jag köpte den sa de att den kan användas på samma sätt som vanlig Fläder, så blommorna kan man göra saft på och bären kan man göra vin på....om man har så det räcker. Det finns säkert flere användningsområden oxå!
mamamaggan
27-04-2005, 11:58
Fläder har jag redan en ,och ska också sätta fler, på ett annat ställe.
Har också både surkörsbär och biggarå redan.
Flera havtorn blir nog " för mycket" tyvärr.
Fler förslag?
krellus
27-04-2005, 12:49
Mullbär kanske???
Å andra sidan är jag ingen expert...
mamamaggan
27-04-2005, 15:50
Mullbär låter intressant. Har jag aldrig varken sett eller smakat. Härdig i zon 3?
Har letat lite på nätet men inte hitta några riktigt bra uppgifter om mullbär. Är det någon som kan tipsa mig kanske?
Sommartorparn
28-04-2005, 08:59
bärhäggmispel. visserligen inte yvigt utan snarare upprätt växtsätt.
krellus
28-04-2005, 09:50
Här är en länk till en sida med lite blandade buskar/träd:
Trädgårdslista
lyckero
28-04-2005, 11:36
Hej!
Vad sägs om Plommon eller Krikon (finns buskiga småväxta sorter), Häggmispel ( små blad som är mörka på våren, sedan gröna och får vackra höstfärger:röd). Vita blommor på våren och svarta bär som är ätliga om än inte jättegoda. Hasselnötter skulle kanske också passa.
mvh Lyckero
lyckero
28-04-2005, 11:39
Hej igen!
Mullbär tror jag är lite på gränsen i zon 3. De vill ha det varmt och skyddat, och det brukar stå zon 1-(2) på dem jag har sett.
mvh Lyckero
Amerikanskt blåbär? Är en buske som kan bli närmare två meter har jag för mig, och ger rikligt med goda bär.
Vet inte så mycket om den, annat än en "gammal" buske jag sett i zon 3-4, som "bärade" varje år enligt ägaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.