Hej, jag har precis tagit över en del av en kolonilott där hallonskott spritt sig rätt rejält. Skulle vilja "samla ihop" dom igen. Går det att flytta hallon nu på vår/försommar? Hur påverkar det skörd? Bör jag vänta till efter skörd? Hälsningar Ylva
Fenja
27-04-2005, 09:52
Hej och välkommen hit! Det går bra att flytta hallon, du kan ta alla årsskott nu och låta de som ska ge bär stå kvar till i höst så får du en skörd också. Efter skörden gräver du upp och kastar dem, för hallon ger bär på fjolårsskotten och ska klippas ner varje år. Mvh Fenja
ylvaespling
27-04-2005, 11:05
Tack! Då blir det gräva av i helgen
/Ylva
solkatten
27-04-2005, 14:16
aah, vänta nu... det finnns ju både sommarhallon och hösthallon. Är det hösthallon som får hallon på förra års skott och sommarhallon som får hallon på årets skott?
Är det hösthallon som får hallon på förra års skott och sommarhallon som får hallon på årets skott?
Sommarhallon bär frukt på fjorårsskotten så dem ska man inte klippa av nu, utan närman skördat färdigt klipper man endast ner DE GRENAR SOM BURIT FRUKT. Hösthallon bär frukt på årsskotten och kan klippas ner HELT på hösten. Tag först reda på vilken sort det är så du inte klipper bort årets skörd!!! Det vore synd. Muguet
Fenja
27-04-2005, 17:21
Jag pratade om sommarhallon som är de vanligaste... Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.