Jag har fått fyra bärbuskar, två krusbär och två vinbär. När vi grävde upp dem fick vi inte upp så många rötter, hur ska jag göra för att buskarna ska få störst chans att överleva? De två små buskarna, en av varje bärsort, har jag hittills satt i vars en hink med vatten. De stora grävde jag ner i vars en grop som jag först fyllde med vatten, sedan la jag jord på. Idag ska jag ut och gräva ner alla buskarna permanent på lämpligt ställe.
Vattna genom de nya planteringsgroparna ordentligt innan du planterar och håll ogräsfritt runt buskarna så har de goda förutsättningar att ta sig. När du ser att det börjar växa ut nya blad och grenar kan du ge dem lite gödsel och gärna aska som du myllar ner i jorden.
Mvh
Fenja
Det finns ganska mycket blad på buskarna redan. Ska jag gödsla direkt då eller vänta någon vecka så att buskarna får vänja sig vid sitt nya "hem" först?
Vänta med att gödsla så att de acklimatiserat sig på den nya platsen. Det viktigaste nu är att se till att de inte torkar ut. De kan hänga lite i början med brukar repa sig snabbt.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.