pialotta
Hej alla. Jag fick en stickling per post igår som hade stått i vatten ett tag, knappnålshuvudstora ansatser till rötter finns. Nu undrar jag vilket som är bäst, att plantera den direkt eller låta den stå i vatten ett tag?
Kranvatten från egen brunn - tillsätta något? Hur långa skall rötterna vara när jag planterar?
Jord - en blandning av 10 år gammal hästgödsel och lite sand, blir det bra?
Västerfönster, blir det bra?

Massor med frågor, vem har svaren?
/pialotta
Fenja
Jag brukar sätta änglatrumpetsticklingar direkt i jord med en plastpåse med hål över tills den rotat sig. Glöm inte att ta av påsen en stund varje dag och "vädra".
Jag vet inte... men kanske tioårig hästgödsel kan börja bli lite näringsfattigt? Men har du använt den så att de vet att den är näringrik så funkar det säkert. Jag skulle rota den i vanlig blomjord och sedan plantera den i ren kogödsel senare under sommaren. Änglar älskar sol och ljus, men ett väster fönster kan nog fungera tills den rotat sig.
Mvh
Fenja
pialotta
OK Fenja, jag sätter den i jord senare idag.
Här finns ett berg av hästgödsel som jag brukar ta av, så om jag tar högt upp i högen blir det nog bättre med näring. Kogödsel och hästgödsel, kan väl inte vara så stor skillnad? Eftersom här finns så mycket och fylls på dagligen har jag ingen lust att köpa...
Fenja
Aha, det är en stack som används!! Jag fick för mig att det var en stack som legat oanvänd i tio år... rolleyes.gif . Då ska du självfallet använda hästgödsel, det är kanon som gödningsmedel och jordförbättrare! Det jag funderar på är om det kanske inte kan vara i kraftigaste laget att rota stickling i även om du blandar i sand... jag vet inte. Jag skulle nog satsa på att rota den i blomjord för säkerhetsskull.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon