Full version: Jordgubbar i kruka
Dilidis
Hej på er! Jag köpte jordgubbsplantor (för kruka) i "plastpåse" av några som sålde på trädgårdsmässan. De hade börjat växa i påsen så då levde de helt klart, men efter att jag planerade dem den 9 april har det inte kommit upp ett enda litet grönt strå ens. Ska det vara så? Brukar det ta lång tid för jordgubbsplantor att ta sig?
Fenja
Har du dem inomhus eller ute? Var de gröna och hade blad när du köpte dem? Om de varit uppdragna inomhus kan de kanske ha frusit om du ställt dem utomhus... Annars tycker jag att jordgubbarna tittar upp för fullt nu ute i mitt land.
Mvh
Fenja
Dilidis
Jag har dem utomhus (på väldigt skyddad hörnbalkong) men de får komma in på nätterna. Hmmm, det låter in bra det där med att de kanske har frusit... jag får väl ge dem några dagar till sedan får jag väl gräva upp dem eller dyl. FYYY vad tråkigt!
Fenja
Ge inte upp ännu! De kan komma för troligen lever rötterna även om de fått sig frostknäpp. Tack dem gärna med några lager fiberduk när du har dem ute, så håller de värmen bättre.
Mvh
Fenja
Diabolique
Jag har en närbesläktad fråga, om smultron.
De enda jordgubbstunnor jag har hittat är alldeles för stora och tunga och i vanlig lera som inte tål frost.
Jag vill ju ha en i plast som inte kräver så stor plats och inte väger så mycket men ändå tål frost.

Jag har köpt en planta månadsmultron och sått en påse frön av månadssmultron som börjar gro i skåpet. Mina småplantor kommer inte att ge skörd i år, så det vore ju bra med en frosttåligt jordgubbskruka. (En sådan med små "balkonger" för plantorna).
Var kan jag hitta det?
Fenja
Willab har en brun i plast om du inte tycker att den är för stor.
Mvh
Fenja
Diabolique
CITAT (Fenja @ 27-04-2005, 15:04)
Willab har en brun i plast om du inte tycker att den är för stor.
Mvh
Fenja

Ja, den hade jag sett men jag tyckte att dne verkade så stor och tung för min balkong. 80 liter...
Samtidigt så ska det ju bli ca 60 plantor av de frön jag satte och det får plats 32 i den tunnan.

Ja, jag vet inte... jag var mer ute efter den klassiska krukan fast i plast och som rymmer max 20 liter jord...
grodchen
Jag har smultron från föräldrarnas stuga i min balkonglåda som har hängt alldeles oskyddat på räcket, och de har överlevt två vintrar nu. Dock brukar jag plocka ihop dem i början av säsongen (så snart isen tinat första gången) för att det ser lite fjuttigt ut annars. Så förhoppningsvis är det inte så kinkigt för din del heller vad det blir. I år ska jag försöka sköta om dem lite bättre under sommaren, så inte alla kart vissnar bort för mig.

Lycka till!
Dilidis
Ang "kruka m balkonger" som Diabolique undrade var du skulle få tag på. Jag såg faktiskt en bild på en fin som tydligen säljs på Ikea, jag har dock inte sett den live ännu. Om jag kommer ihåg rätt så såg den ut att vara i plåt (då borde den ju klara frost) mend det kan ju även ha varit i "keramik.. eller vad det nu heter". Den var svart i alla fall och såg riktigt snygg ut! Det stod ingenting om ngn storlek men den sååååg inte så stor ut. Värt att titta på kanske?
Diabolique
CITAT (Dilidis @ 27-04-2005, 16:31)
Ang "kruka m balkonger" som Diabolique undrade var du skulle få tag på. Jag såg faktiskt en bild på en fin som tydligen säljs på Ikea, jag har dock inte sett den live ännu. Om jag kommer ihåg rätt så såg den ut att vara i plåt (då borde den ju klara frost) mend det kan ju även ha varit i "keramik.. eller vad det nu heter". Den var svart i alla fall och såg riktigt snygg ut! Det stod ingenting om ngn storlek men den sååååg inte så stor ut. Värt att titta på kanske?

Ja... biggrin.gif
Jag hittade faktiskt en som var snygg och frostsäker och inte så stor, som verkar finnas i flera färger på IKEA.
Den kostade ju inte så jättemycket heller (129 kr).

Jag tror att dne kan vara värd att testa!
OLLONÖ hette den och hade tre bakonger och en innerdiameter på 33 cm.
Höjden är 34, och den är gjord i flintgods.
Om den har dräneringshål är oklart.

Dilidis
Ja, det var precis den jag menade - ursnygg!! Är det inte hål i botten är det ju bara att borra ett. Lycka till med smultronen!
carol
CITAT (Diabolique @ 27-04-2005, 15:11)
Samtidigt så ska det ju bli ca 60 plantor av de frön jag satte och det får plats 32 i den tunnan.

Ska du ha 60 smultronplantor på balkongen fast i mindre krukor? Är inte det mycket? unsure.gif

Hur kallt klarar jordgubbar i kruka, de klarar lite frost eller? Hur tätt ska man sätta dom?
Fenja
I dag såg jag att Rusta (i Borås) har jordgubbkrukor som inte var särskilt stora för 129 kr st.
Carol, om jordgubbarna är dragna från frö i år inomhus så är de lika känsliga som vilken ettåring som helst. De behöver i så fall avhärdas och ska inte sättas ut förrän risken för nattfrost är över.
Kommer de från en handelsträdgård som haft dem ute redan så kan du också ha dem ute, täck gärna med lite fiberduk så här i början för säkerhetsskull. Jag vet inte alls hur tätt man kan ha dem i kruka, men passar man med gödsling och vatten så kanske det inte spelar så stor roll...
Mvh
Fenja
Diabolique
CITAT (carol @ 28-04-2005, 15:51)
Ska du ha 60 smultronplantor på balkongen fast i mindre krukor? Är inte det mycket? unsure.gif

Nej absolut inte. smile.gif
Jag vet ju inte om alla mina plantor kommer att klara sig, nu ser de mest ut som små alfalfa groddar, fast ännu mindre....

Om alla de tänkta 60 klarar sig så kommer jag att skänka bort de flesta.
Dessutom så glömde jag att säga att när det stod att tunnan som var för stor rymde 32 plantor, så menade de jordgubbsplantor, som ju är rätt mycket större än smultronplantor. Jag skulle nog kunna klämma in rätt många fler smultronplantor i en sådan.

Det är bara det att jag inte vill ha en 80-literstunna.
Då har jag hellre två mindre från IKEA som bara rymmer ett 10-20-tal smultronplantor.

Jag har ingen bil och det är redan lite bökigt att leda cykeln från blomsterhandeln med 50 liter jord...
carol
Tack Fenja smile.gif

Diabolique - ok, jag har inte heller bil, så jag förstår ditt problem. biggrin.gif wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon