|
Full version: Kristerh HJÄLP
Fast jag vill inte kalla det "bonsai" förstås. Bara "litet träd". Det är min lilla alm som jag haft sen "pytte", sådär tio år. Absolut inte ens försök till "bonsai-kunskaper" på den! *garderar mig* Inte vill jag bonsaia den heller - men jag skulle gärna vilja att den överlever, och den får gärna fortsätta vara en sån här liten en.   Den är lite drygt 30 cm hög, den allra högsta spretiga spetsen är fyrtio cm. Den har alla odds emot sig. 1. Det är en alm, och här härjar almsjukan och tar död på ca 99 % av almträden. 2. Den växer trångt och har konkurens av mossa, lite taklök och lite annat. 3. Jag har aldrig planterat om den eller bytt jord eller ens rört rotsystemet sedan jag planterade den i det här "fågelbadet" för tre- fyra år sedan. Något måste göras, misstänker jag. Just nu vill jag inte röra i den, eftersom den har börjat slå ut som bäst. Men jag skulle behöva tips, hur ska jag bära mig åt med den? Den är faktiskt riktigt söt och trevlig.
kristerh
27-04-2005, 12:28
Den ser ju jättefin ut, lite bonsaistuk över den  krukan ser ju ut som en bonsaikruka, lite för stor för ditt träd bara, Fågelbad? har du dräneringshål i den? jag tror att det är dags för dig att ge den lite ny jord, det är bäst tid nu innan den slår ut, ta vanlig blomjord, dryga ut den med tex akvariesand med den minsta kornstorleken alt de små lecakulorna fast de är inte så snygga som akvariegrus tycker jag, blanda 60% blomjord ta bort de grövsta partiklarna ur den, 40% grus, jorden måste vara "genomsläpplig" om du vill ha den kvar som liten måste du nog klippa rötterna lite oxså försök att klippa in de grövsta rötterna en bit, men ta inte för mycket, klippning av rötterna stimulerar bildning av sk sugrötter, de små vita rottrådarna, försök sära på rötterna de grova på bilden så att de inte växer på varann. Om jag vore som du skulle jag klippa in grenarna som syns på höger sida på bilden lite grann, bara ett par- tre noder, klipp så du inte får någon stubbe, dvs brevid ett ställe där du ser att det kommer en liten kvist, så du får en liten fin form på den . det var lite tips på vad du kan göra för att bonsai den om du bara vill ha den kvar liten fast som "vanligt" träd rekommenderar jag att du ger den en liten kruka att växa i, du kan ju ge den vanlig blomnäring som du späder ut 1/10, klippa kan du oxså göra för att hålla den liten, den kommer såsmåningom fylla ut krukan vartefter den växer. om du haft den i 10 år så vet du ju hur du skall förvara den på vintern. krister
Tusen tack för snabbt svar! Nu vet jag hur jag ska göra - känns skönt. Det blir CITAT det var lite tips på vad du kan göra för att bonsai den . Tror den mår bäst av det. Ja, jag borrade dräneringshål i botten på "krukan" innan jag planterade i den. Ska jag ge den näring fast jag inte sätter den i vanlig kruka? Den har fått litegrann "förr om åren" och något måste den väl få fortsättningsvis också. Eller räcker det att den får lite ny jord? Den är tålig som få!! Jag är inte den som klemar och skämmer bort. Ibland har den inte ens fått vatten  , det verkar vara en överlevare. Jag menar, rätt som det är är jag inte hemma, och då får mina växter klara sig själva. Andra gånger "hinner" jag inte, eller så glömmer jag, eller så sysslar jag med annat.
kristerh
27-04-2005, 12:58
Du får nog ge den lite näring i fortsättningen oxså  fast du kan ju vänta ett tag efter omplanteringen, glömde att säga att: om du klipper 2 bitar av myggnät så det täcker bottenhålen och lägger jorden över så rinner ingen jord ut när du vattnar. krister
En fråga till: Ska jag klippa den NU??? Inte skulle jag beskära mina TRÄD nu, när saven stiger som mest... ???
kristerh
29-04-2005, 10:46
CITAT (amaira @ 29-04-2005, 08:35) En fråga till: Ska jag klippa den NU??? Inte skulle jag beskära mina TRÄD nu, när saven stiger som mest... ??? Ja, nu skall du klippa, du klipper ju inte bort några stora grenar utan du toppar den väl bara  och då är det ingen fara, dessutom om du klipper rötterna måste du samtidigt minska på grenarna annars kanske den inte orkar. Passa på att ta bort grenar/skott som växer mot strömmen dvs inte söker sig utåt utan växer inåt, fast det kanske inte fanns sådana, ser ingen sådan iaf, ställ den i skuggan de första veckorna efter "behandlingen" krister
CITAT (kristerh @ 29-04-2005, 11:46) Ja, nu skall du klippa, Bra, för det gjorde jag i morse... Lyfte samtidigt upp hela plantan ur krukan och tittade på rötterna - men de får vara kvar! Såg inga stora rötter, men många små i nätverk i hela krukan, även under stenen som ligger där. Inte för många och inte för få (min bedömning) så de får vara ännu ett år (eller ett tag i alla fall). Den mår förvånansvärt bra  fast jag misshandlat den så... Har också ett litet krikonträd som kommer jättefint! Den är två eller tre år nu. Sen jag drog upp den med rötterna alltså, då var den nog ett par år redan. Och en liten "knotig" björk. Men den är inte särskilt vacker. Har toppat den och hoppas på en sidogren som ny topp. Har bundit lite ståltråd om. Är lite av samlare på "små träd" och rycker upp dem med rötterna när jag ser dem och sätter dem i kruka. Något annat som jag har, som faktiskt växer fort och mycket vackert, är häckberberis! Den är också inne på andra året nu, en självsådd planta. Den är buskig och fin, med grenar som ser "gammelträdiga" ut, så jag tänker ansa den till trädform. Kanske nån gång, att jag skulle gå på bonsai-kurs. Men jag är "lat" också, fort ska det gå, utan en massa jobb. Eller snarare är det så att tiden inte räcker till, prioriterar annat istället.
kristerh
29-04-2005, 15:43
CITAT (amaira @ 29-04-2005, 14:37) Lyfte samtidigt upp hela plantan ur krukan och tittade på rötterna - men de får vara kvar! Såg inga stora rötter, men många små i nätverk i hela krukan, även under stenen som ligger där. Inte för många och inte för få (min bedömning) så de får vara ännu ett år (eller ett tag i alla fall). Den mår förvånansvärt bra  fast jag misshandlat den så... Utmärkt  björken kan vara lite svår att göra bonsaig av eftersom den rent av bestämmer sig för att dumpa någon gren, krister
Får man blanda sig i ert snack? Jag vill också ha små träd. Kan man ha dem inomhus? Hur börjar man? På tomten har jag en stor björk, glanshagtorn och hängkaragan. Duger någon av dem?
kristerh
30-04-2005, 20:36
Du kan inte ha utomhusträd inomhus, ingen längre tid i allafall, Du kanske inte skall starta med de allra största, annars kan man göra bonsai av alla växter som får en vedartad stam, passa på att gräva upp småbuskar o trän i skogen eller på din egen tomt, eller köp nåt i någon plantskola och klipp o forma, det finns en hel uppsjö av olika stilar man kan forma dem i, fördelen med att gräva upp plantor äratt man får lite stam med på en gång, skall man odla från frö tar det många år innan det blir nåt, om du hittar någon liten planta så sätt den i en större kruka eller gräv ner den i någon rabatt och låt den växa fritt nåt år. Jag tycker att oxbär är väldigt lätta att forma även prydnadsäppelträd. krister
Tack, Krister. Jag får se vad jag kan hitta.
CITAT (Gertie @ 29-04-2005, 17:37) Får man blanda sig i ert snack? Självklart  Välkommen  ! Fast jag tillhör inte dem som kan svara på bonsaifrågor men jag kan lyssna  (på frågor och svar) Prova om du finner några "skott"/ fröuppkomlingar på din tomt. Såna har jag tagit, och satt i vanlig kruka och har utomhus. De protesterar inte alls. Sedan - eftersom jag har en mängd sådana - så kan jag "träna" på dem, se hur de växer, vad som händer när jag beskär, klipper, osv. Det är roligt. Ibland händer det att någon överlever min behandling  och nästan visar sig bli fin... ibland växer de sig för stora och raka och är omedgörliga. Då planterar jag dem någonstans och ger dem fria. Nöjet ska ju vara ömsesidigt  .
Det låter ju kul. Jag får ut och leta. Hör av mig om några år och berättar hur det går. Tack för era svar.
kristerh
01-05-2005, 21:28
kan bara tillägga att det är nu på våren som det är bästa tiden att hitta lövträd att kruka, precis innan löven slår ut är den bästa tiden, det går bra senare oxså men då måste man få med mer av rötterna. krister
boelzon4
03-05-2005, 08:01
Amaira! ville bara säga att jag totalgillar din rufsiga, mysiga trädgård! Och det var väldigt intressant att se mistelbilderna.
Tack boelzon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|