åkerbär_zon 1
27-04-2005, 13:15
Jag tänkte ha rosenböna i en stor kruka på min balkong i sommar. Kan man så dem utomhus redan? Bor i zon 1.
Jag vet inte när risken för frost är över nere hos dig, jag bor i zon 4... Men du kan i varje fall så dem inomhus redan nu, så kommer de upp och går i blom tidigare.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
27-04-2005, 14:30
Det måste vara +15 i marken när man sår rosenböna/blomsterböna så troligtvis måste du vänta ett tag med sådden. Bönorna växer snabbt när det väl blir varmt ute och det brukar bli mycket baljor att skörda.
Susanna
27-04-2005, 19:58
Jag odlar i zon 1 också men brukar inte sätta rosenbönan förrän i mitten på maj. Men den brukar bli fin och hög ändå. Hoppas du har tänkt att äta den också och inte bara njuta av blommorna. Den är verkligen god!
åkerbär_zon 1
28-04-2005, 10:52
Tack för era svar! Jag tror att jag väntar och sår dem utomhus. Såklart ska jag äta dem! Är det bönorna inuti man äter, eller hela baljan?
Susanne i Linköping
28-04-2005, 11:28
Man äter hela baljan så länge den är späd. Hinner bönorna svälla upp inuti baljorna kan man äta dem istället. Låter man baljorna sitta kvar för länge blir det mindre blommor, så vill man inte att blomningen ska komma av sig ska man skörda baljorna innan det blir stora bönor inuti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.