semlan_1
I morse skulle jag titta till min kära backsippa som jag drivit upp från ett litet frö och i år var den första gången som den blommade....men någon hade ätit upp den! Rådjur, har jag hört, äter inte backsippor. Vad kan det då vara för djur som varit framme?

sad.gif
rutis
"mina" rådjur äter backsippor, de väljer de inte i första hand, men i brist på annat kan de väl åtminstonde provsmaka lite lagom så blommorna blir förstörda... mad.gif
semlan_1
Jaha så det kan vara rådjur ändå!? Jag var lite inne på det eftersom "någon" ryckt upp en penséplanta ur en stor kruka också - det var lite väl för att vara hare tyckte jag...

Nu ska jag börja spruta "vatten-tabascoblandning" på växterna som ett första steg i att försöka behålla mina växter lite längre än bara till knoppstadiet.
rutis
Det finns ett medel som heter råodör som man kladdar på pinnar och sätter vid de växter som man är extra rädd om. Funkar superbra hos mig och sitter även kvar vid regn eftersom det är fett.
Gåsis
Hos mig är det sorken som inte fick nog av vinterns ringbarkade rosor. Han är fortfarande i rabatten och nofsar. Penseer och backsippor och små späda skott från akleja verkar stå högt i kurs hos min sork

mad.gif

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon