kristerh
27-04-2005, 13:51
Läste i expressen att Claes Elfsberg stoppat det höga ljudet (musiken)när någon pratar i vissa program, vad tycker ni om det?
Själv har jag fast jag inte är hörselskadad väldigt svårt att höra vad folk säger när det är värsta musiken i bakgrunden så jag tycker att det är bra,
kan bara tänka mig vad de hörselskadade upplever, de hör nog absolut ingenting, tycker iofs att det kan vara lite musik i bakgrunden men den behöver inte vara så hög.
Ibland undrar man om inte de som lägger på ljudet lyssnar innan programmet sänds.
krister
Suveränt bra, bort med eländet i "vanliga" program. Jag har inte heller dålig hörsel, men med alla konstiga dialekter och accenter, och "mumlare" man hör i TV eller radio numera så får man ju höja ljudet och lyssna fokuserat för att få med sig allting som sägs, att då göra det ännu värre genom att lägga till musik, det är ju ett hån mot alla som inte hör 100%, exempelvis de flesta äldre.
Musik kan man ha mellan talavsnitten, det är ok, om man sen tonar ner musiken till 99% eller om det ska vara helt musiklöst när någon snackar, det är väl en smaksak antar jag.
Tillägg : Vill inflika att jag inte har något emot dialekter i radio/TV, om de talas väldigt tydligt och inte är för extrema. Tror inte att någon vill höra ärke-Bohuslänningar i riks-TV som nyhetsuppläsare (jag är från Bohuslän), däremot är det helt ok att reportrar i Radio Väst snackar bohuslänska såklart. (vilket de sällan gör, de flesta där verkar vara från andra delar av Sverige)
*Molly*
27-04-2005, 15:00
Ja bakgrundsmusik på tv är ett elände, jag är hörselskadad och det är alldeles omöjligt att höra vad som sägs när det är musik i bakgrunden. Långt ifrån alla program är textade. Bra att Elfsberg har reagerat.
Över en miljon svenskar har nedsatt hörsel och ungefär 554 000 är i yrkesverksam ålder.
Ungefär 15 % av befolkningen har någon form av tinnitus.
Ur brochyren: Hörselskadad i arbetslivet från Hörselskadades Riksförbund
Jag slutade titta på Robinsson just av den anledningen att bakgrundsmusiken överröstade vad deltagarna sade.
/Smed
*Felix matte*
27-04-2005, 17:13
Jättebra!!!!!!
Gossen Ruda
27-04-2005, 17:18
Jag påpekade en gång till SVT att musiken i naturfilmer ofta var störande men fick till svar att ljudmattan följer med filmerna och går inte att ta bort.
pisanggoreng
27-04-2005, 17:54
För många invandrare kommer livet bli lite lättare.
Monica i Sörmland
27-04-2005, 18:23
Håller helt med om att det kan vara väldigt störande. Kanske har man egentligen inte så mycket att säga?? Och i stället ersätter det med musikskval i bakgrunden?
Jag har retat mig på att man i något program från SR (kommer inte på vilket) brukar ha en ihållande ton, typ "faran över", i kanske uppåt ett par minuter medan man berättar om vad som ska komma i programmet.
Jättebra, jag har en hörselskada som gör att jag har svårt att höra något när det är flera ljud samtidigt.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.