Angel_Q
27-04-2005, 14:13
..den mår inte bra.

Behöver den mer vatten? Eller har jag vattnat för mycket?
Hjälp mig!
Mvh Angelika
Det ser ut som den inte har fått nog med vatten. Problemet med hoyor är att dom ibland drabbas av rotdöd, ofta helt utan synlig anledning, men det kan ibland bero på att det blivit för mycket vatten och rötterna ruttnat... Det ger samma symptom som uttorkning i början, Jag skulle ha tagit skott och satt i vatten eller vitmossa för att vara på säkra sidan.
Är jorden i krukan torr - vattna mer, låt gärna krukan stå och dra vatten en liten stund. Bellor gillar att få ganska mycket vatten.
Är jorden i krukan blöt och har vart det ett tag - skynda dej att ta skott av den lilla bellan!!
Angel_Q
27-04-2005, 16:09
Tack för snabbt svar.. Jorden är torr, då jag inte har tordats vattna den för mkt. Men då ska jag vattna på den & hoppas på det bästa..
Gör du det. Det här med att Hoyor inte vill ha mycket vatten är en sanning som inte stämmer helt. Bland dem som vill ha mer vatten finns t ex Hoya bella, serpens och lasiantha. Lycka till!
Em_I_Am
30-04-2005, 20:30
jag hade samma problem med en inte allt för stor hoya. Även om jag vattnade den så fick den inget vatten för jorden var för torkad o hård. Jag planterade om den o vattnade. Dagen efter var den fin. Nu står den i mitt fönster o växer så det knakar.
Ofta blir jorden inte blöt inne i rotklumpen när den fått torka ut riktigt ordentligt även om man öser vatten över den.
Hoyor vill itne planteras om så ofta det vet jag, men en bra nödlösning kanske.
LadyAdina
28-05-2005, 18:30
Hmm, min hoya bella har sådana där blad, fast bara på ett par stycken av rankorna, alla andra är helt normala. Vad kan det vara då? Provade att sätta sticklingar i jord, fyra-fem från friska rankor och en från en sån där "konstig" ranka. Alla verkar ha fått rötter men den från den "konstiga" rankan ser lika konstig ut fortfarande och de friska ser friska ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.