|
fia_mstd
27-04-2005, 14:17
Önskar tips om hur jag skall göra med växtligheten runt vår altan. Har grävt uppo en TÄT, HÖG otäck häck (Berberis tror jag) och skulle vilja ha några låga buskar med stora blommor, gärna rosa eller gula blommor. Typ Rhododendron. Men denna altan har sol hela dagen och dessutom sandjord (väldränerad, blir torr direkt) så det var kanske inte så lyckat med just roddisar. Hade tänkt mig några buskar, några små tuvor med småblommor, täcka med fiberduk och sen dekorationsgrus ovanpå.  Här är altanen utifrån, så man ser hela helheten  Det var bara här jag hade tränkt ha buskar föst, men det kanske blir bättre att ha runt hela altanen och bara lämna ett litet hålk för in och utpassage...  Skrytbild. Dessa rötter och några till som inte syns i bild grävde jag upp.  Ur annan vinkel. Vill jättegärna ha tips på hur jag skall få till detta snyggast!!!
Låga marktäckande rosor, sandkörsbär, krypen, liten bergtall, höstsedum..
fia_mstd
27-04-2005, 19:17
CITAT (CGB @ 27-04-2005, 19:39) Låga marktäckande rosor, sandkörsbär, krypen, liten bergtall, höstsedum.. Tack! Problemet är att rosor sticks, och jag tycker inte om "sticksiga" växter. Vad tror ni om Azaleor, finns det inte sådana som klarar sol? Och sen bitterrot och lite takökl och sen stenar?
Jovisst kan du ha azaleor, men de vill ha humusrik djup och fuktig jord och blommar ju bara på vårkanten. Étt par, tre azaleor orkar man nog gräva för i slänten och med de knalliga färger de har är det väl också några stycken som det kan bli vårvackert.
Jag skulle ha satsat på lågväxande och marktäckande rosor med vackra, böjda naturstensgångar mellan på ett par ställen. Lavendel och annat solkrävande emellan. Om detta är i fullsolläge och zon 3 har du mängder att välja ibland som dessutom har chans att bli riktigt bra med det solläget. Jag skulle valt flera olika så att jag fick blom från försommar till sen höst och nypon och höstfärger likaså.
Ett annat alternativ är ju förstås att göra ett stenparti med taklök och annat som du föreslår. Kryddväxter gör sig mycket bra i ett sådant läge och målar man med naturstenar också blir det mycket dekorativt. Timjan av olika sorter (blommar ju i lila nyanser och vitt), stenkyndel (fantastiska små blommor hela sommaren), kungsmynta, salvia, gräslök, isop för blom i rosa, lila och blått och vinterkyndel för det vita... Och så en liten krypande ros mellan några av stenarna...
fia_mstd
27-04-2005, 21:46
CITAT (fia_mstd @ 27-04-2005, 20:17) CITAT (CGB @ 27-04-2005, 19:39) Låga marktäckande rosor, sandkörsbär, krypen, liten bergtall, höstsedum.. Tack! Problemet är att rosor sticks, och jag tycker inte om "sticksiga" växter. Vad tror ni om Azaleor, finns det inte sådana som klarar sol? Och sen bitterrot och lite takökl och sen stenar? Nu har jag tittat lite till. Krypen såg coola ut, de gillade jag!  Förstår att ni gillar rosor, de är SÅ fina, men det är taggarna jag ryggar för. Har småbarn och är själv lite klumpig ibland...  Stenparti gillar jag också, jag vill ha det så sötselfritt som möjligt. Bitterrot fick jag reda på av en arbetskamrat är ltie svåra att få att överleva. Sandkörsbär och höstsedum lyckades jag inte hitta bilder på, någon som har tips på vat jag kan hitta det? Tall tog jag precis bort en så det ska jag nog inte plocka dit någon ny... Lavendel var nog ingen dum idé heller! Hur är det med nävor, gillar de solljus? Jag är väldigt förtjust i pelargoner, och de är ju besläktade, vore kul att ha kanske? Stenkyndel hittade jag bild på, de var också fina! Nu har jag flera olia markväxter jag gillar, nu är det bara några små buskar som saknas... Attans, jag är SÅ inkörd på roddisaro ch azaleor, finns det ingenting som liknar dessa? Någon slags pion kanske? Fast de blommar ju också så kort tid... Hoppas på ännu mer förslag, tack snälla för hjälpen!
Caprice
27-04-2005, 23:56
Jag skulle satsa på att blanda höga och låga växter, just för att inte få en sån där tråkig häck-känsla... Och roddisar i söderläge funkar... Det är en myt att det är skuggväxter.. Mina förslag är en röd roddis där rabarberbladet ligger och en likadan längst ut på andra sidan rabatten framför huset, mellan dem en cypress, på varsin sida om cypressen en röd kornell (sibirica) och sedan lite rödbladiga Heucheror lite härodär... Och lite blodnäva... Och även någon krypen.. En riktigt stor sten skulle passa riktigt bra där med.. Då har du ett arrangemang som är vackert åretrunt, och som hålls i röd-grön färgskala.. Sibirican har röda grenar även på vintern, cypressen och krypenen är gröna... Roddisen blommar på våren och heucherorna har vackert, röda bladverk hela sommaren... Och i krukorna runt uteplatsen hänger det röda och vita pelargoner.. Caprice
fia_mstd
28-04-2005, 02:52
*ASG* krypEN heter det! Jag läste det som ett enda ord...  Med helt annan betoning... Jaja... Nu ska vi se, cypress och krypEN går bort på grund av att jag inte gillar barrväxter överhuvudtaget. Inte i just MIN trädgård i allafall, andra får GÄRNA ha dem utn att jag bryr mig det minsta. Eller finns det någon sort som man kan hålla under 1,5 meter och väl avgränsad tro? Annars gillade jag verkligen dessa förslag!  Roddisar i sol, tack för det! Skall naturligtvis försöka! Regler är till för att hitta undantag ifrån. Får väl vättna lite kanske...  En riktigt RÖD roddis! Denna var väl fin!  Sorten heter "Halfdan lem" och borde väl gå att hitta hoppas jag... Sibrica - är det denna du tänker på då?  Den var snygg, men lite väl yvig, går den att tukta så den inte breder ut sg så dant? Huchera, det är denna?  Cool! Blodnäva...  Nävor vore kul, är pelargonfantast så det vore skojjsigt att ha lite släktingar... Håller med om en stenbumling!!! Är faktiskt på jakt efter en sån, de finns alltid bara där man INTE vill ha dem... Och så täckduk och grus ovanpå, eller hur???
Fia-mstd, sök på de vetenskapliga namnen, sandkörsbär = Prunus pumila var depressa, höstsedum = Sedum 'Herbstfreude', kallas också höstkärleksört.
fia_mstd
28-04-2005, 05:46
CITAT (CGB @ 28-04-2005, 05:17) T CITAT Fia-mstd, sök på de vetenskapliga namnen, sandkörsbär = Prunus pumila var depressa, höstsedum = Sedum 'Herbstfreude', kallas också höstkärleksört. Aha, SÅ ser de ut! Jättecoola!  Tack igen!
Caprice
28-04-2005, 09:48
Ang Sibirican, om du köper en Sibirica så kan du hålla efter den så den blir som du vill ha den i bredd.... Rekommenderar dem, de är verkligen fina..! Ang Heucheror, tänkte mer på dem med röda blad...  Heuchera ‘Amethyst Myst’  Heuchera ‘Black Beauty’ Finns massor med röda blad, kalasfina... Och markduk med grus runt blir fint... Caprice
fia_mstd
28-04-2005, 23:05
Åh vilka bra tips jag fått nu, jätttack! Skall ta och rita upp "plätten" så det blir lättare att planera. Men jag tror jag ska satsa på tre stycken röda roddisar. Sen den röda kärleksörten och någon heuchera kanske. Några tuvor dekorationsgräs, och kanske några taklökar. Några nävor, tänkte försöka satsa på en blå sort! Skall också försöka hitta en stenbumling, och rabarberfatet ska få en groda som kompis. Och så duk och gru¨s. Återkommer med bilder om någon månad eller så! Och om ett år igen sen kanske...  Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|