Full version: Jord i solen..
mrsgreen
Jag har söderläge på mina rabatter, det är bra jord men den blir torr när det är som varmast, hur gör jag för att öka fukten?
kristerh
Blanda ut jorden med torv, kodynga och annat som håller fukten,
dessutom kan du gräva ner en sån där bevattningsslang som du kan koppla timer till om du vill, jag har en sån där slang som svettas, fungerar utmärkt.
krister
Susanna
Täck jorden med någonting, t ex gräsklipp. Då håller den fukten bättre och plantorna får näring. Fast kanske inte så snyggt. Men man kan ju använda andra täckmaterial också. Bark till exempel.
Caprice
Svettslang, som kristerh beskriver funkar utmärkt..
Går dessutom att göra i egen version, till ett betydligt billigare pris...

Ta en gammal, vanlig vattenslang... Täpp till ett av sluthålen, hugg med en syl lite härodär längs hela slangen och lägg ut den slingrande i rabatten. Täck sedan med jord / täckbark. (alternativt gräv ned den ca 15 cm) Sluthålet som du inte täppt till låter du sticka upp ca 5cm så du kan hälla ned vatten där..

Detta funkar utmärkt det med.. smile.gif

Caprice
olgak
Jag tänker också på marktäckning.

Har man gräsklipp så är ju det fint. Jag har faktiskt använt hö, för mitt gräsklipp har inte räckt, och hö har också fungerat. Det håller fukten plus att det blir faktiskt påfallande mycket mer mask!

Jag tycker inte att det är fult alls med marktäckning, utan tvärtom ser det väldigt prydligt och omskött ut - det är väl en vanesak.

Det man kan tänka på om man skulle välja halm i stället för hö, är att det går åt kväve när halmen bryts ner, så man kanske vill gödsla lite mera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon