Full version: Mönjelilja
Emser
Hej alla,
Jag har fått i mina ägor ett skott ifrån en Mönjelilja. Den sår just nu i ett österfönster. Hur länge måste jag vänta innan den blommar? Rosetten består av sju blad vackra gröna blad och ett antal rester av blad. Hur göra? Någon som kan och vill?
Adri-Anne
Nu är det på hög tid att du vattnar lite mindre. Om din mönjelilja, (Clivia) har knoppar nere i blomhalsen, stannar dom där, i alla fall blir blomstjälken väldigt kort om du fortsätter vattna. Har du gödslat? rolleyes.gif Mönjeliljan tycker om näringsrik jord. När blommorna har kommit upp ur bladen, är det dags att vattna igen, precis som dom andra krukväxterna. Glöm inte gödningen!! biggrin.gif
I oktober är det dags att dra ned på vattningen. Från januari fram tills jag ser blomman skjuta upp ur blomrosetten får den vatten bara ett par tre gånger och då bara lite.
Emser
Hur ser man om det finns en knopp där nere då? För jag kan då inte se något!? blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon