Hej.
Jag är lite sugen på att ha klematis eller/och kaprifol på balkongen men är helt grön på perenner så jag tänkte fråga lite:
1.Räcker det med 10 l krukor?
2.Vad skall de ha för jord? Funkar det med vanlig blomjord?
3.Kan man övervintra i plastkrukor?
4.Blommar kaprifolen första året? Dvs om jag köper en nu kommer den blomma i sommar då?
5.Om man skall ha både kaprifol och klematis i samma kruka, hur stor skall den vara då?
Hoppas på svar!
/Addy
Gå in och läs inlägget ett par rader ner, där har vi diskuterat klängväxter på balkong. Du hittar svar på dina frågor där!
1. Jag tror att 10 l kruka är alldeles för litet, till en klematis skulle jag ge en 25-35 l kruka och till kaprifolen minst 50 l. Ju större krukor desto lättare har de att övervintra.
2. Vanlig blomjord fungerar, men klematisen vill ha sand runt rothalsarna, annars kan de ruttna.
3. Om du menar övervintra ute på balkongen så beror det på vilken växtzon du bor i...
4. De flesta kaprifoler blommar ordentligt först efter några år. Men lite blommor kommer säkert.
5. Jag skulle välja en kruka på 70-100 l.
Men sök också här på forumet både på kaprifol och klematis så hittar du gamla trådar från tidigare. Glöm inte att söka även längre tillbaka än 30 dagar så får du fler träffar.
Mvh
Fenja
Det är häpnadsväckande hur mycket man kan ha på balkongen av alla perenna växter, och tur är juh att växterna inte vet om att dom ska ha så stort om rötterna

Jag själv har odlat klematis i en fyrkantig trälåda som rymde ca.10-15 liter,jag använde plantjord. Mina kaprifoler tog jag aldrig ur ursprungskrukorna (små vita på ca.3-5 liter) Det är först i år som jag funderar på om jag ska sätta kaprifolerna i backen eller om jag ska ha dom i större krukor. Till saken hör att då jag hade balkong så bodde jag i zon 5 och hade även pioner, astilbe, trädgårdsirisar och en massa liljor. Allt detta samsades i brödlådor och klarade sig alla vintrarna på balkongen. Som sagt var, tur att inte växterna själva vet vad dom behöver och inte
Diabolique
27-04-2005, 20:24
Jag hittade denna text på odla.nu:
Vill man odla klematis i kruka bör det vara en mer svagväxande sort, och till det ändamålet lämpar sig 'Königskind'. Den är starkt lila och har en utdragen blomningsperiod, eftersom det kommer blomknopp från såväl årsskott som fjolårsved. Normalt härdig i zon IV, men odlas den i kruka bör krukan grävas ner, alternativt isoleras eller förvaras frostfritt. (Växtmästaren).
Den har jag, och den överlevde vintern trots att jag inte orkade rätta till isoleringstyget när det blåste av ibland. Den har nu börjat växa en del och har en massa knoppar.
Kolla i mitt album hur den såg ut förra sensommaren.
Den står dessutom i en 10-liters zinkhink.
Nu i vår bytte jag bara den övre jorden och gödslade.
Men till vintern ska jag vara jättenoga med att skydda alla växter i år.
Tack för era svar. Det blir nog en Königskind klematis, vad fin din var/är Diabolique! En sån vill jag ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.