jessica zon6
Jag undrar vilket som är bäst ang. scabiosa,så nu inne eller vänta och strö ut fröna direkt i rabatten?
Vad föreslår ni....... smile.gif smile.gif smile.gif

mvh jessica
kerstin z5-6
Försådd , mer kontrollerad -annars försvinner de små tycker jag
men snart kan du ställa ut sådder direkt,o invänta groddarna ute i lådan ..
jessica zon6
Då bredsår jag i kruka i uterummet nu.
Hur fungerar den att plantera ut sen,känslig?liknande pionvallmo eller?
kerstin z5-6
nej inte alls känslig tycker jag
Åsa - Alingsås
Du Kerstin, jag gick givetvis och köpte lite fler fröer (kunda inte låta bli! tongue.gif ) och nu undrar jag om man kan så direkt i landen eller om jag måste förkultivera? Jag har upptäckt att jag blir tvungen att ordna bättre uttrymme åt mina frösådder och skulle helst slippa ha fler krukor på köksbordet, hehe. Jag köpte lite olika nejliksorter och vallmo...

MVH, Åsa!
kerstin z5-6
vallmpo kan med fördel direktsås eftersom den kommer snabbt o inte gillar att bli störd i roten -nejliksorterna vill jag veta mer om blink.gif eftersom jag är så vettandesjuk biggrin.gif
Åsa - Alingsås
Den ena är en vanlig backnejlika, dianthus brilliancy heter den, och det står att den är vintergrön? Är det verkligen möjligt? Dessutom är väl backnejlikor tvååriga eller? Hur som helst, den andra är, tror jag (det står bara på engelska) en fjädernejlika, alltså det ser ut som sådana som man köper som snittblommor i bukett. Den står i alla fall på att det ska vara en perenn... Fast när jag tittar närmare på påsen verkar det vara någon hängande variant...
Vad tror du om det? Kan jag så vallmon nu?

MVH, Åsa!
Betty
CITAT (Åsa - Alingsås @ 28-04-2005, 10:56)
Den ena är en vanlig backnejlika, dianthus brilliancy heter den, och det står att den är vintergrön? Är det verkligen möjligt? Dessutom är väl backnejlikor tvååriga eller?

Dianthus deltoides 'Brilliancy' - röd backnejlika. Javisst, den är vintergrön!
Jag har vit backnejlika. Den är inte tvåårig, den är perenn.
Åsa - Alingsås
CITAT
Dianthus deltoides 'Brilliancy' - röd backnejlika. Javisst, den är vintergrön!
Jag har vit backnejlika. Den är inte tvåårig, den är perenn.

Åhå, vilken lycka! biggrin.gif

MVH, Åsa!
kerstin z5-6
hihi smile.gif och den andra fjädernejlikan är också ev en perenn , blir 40 cm hög ca o blommorna .. tja mina är inga man köper precis -de är väl ca 4 cm tvärsöver max ..smile.gif
Dianthus plumarius-Diantus -nejlika
-men det var efternamnet jag var ute efter smile.gif
doft
vill ha väldränerat o lite kalk blommar maj juni
En del namnsorter särskilt de med stora blommor kan vara känsligare men går säkert bra i Alingsås smile.gif

Antar att du menar : Kan jag så nejlikorna nu? -eller ekar det ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Du kan så både nejlika o vallmo nu -fast nejlikorna,( fjäder ) skulle jag så i en bytta eftersom de är små en längre tid smile.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon