Vet någon om de stora amerikanska tranbären går att odla här i Sverige och var man kan få tag på dem i så fall?
Mvh
Fenja
"Puffar upp" denna tråden lite...
Vaccinium macrocarpon Early Black borde fungera om jag läst rätt. Men var var var hittar man den (utom plantskolan i Norrköping, han har ingen postorder...)???
Christer i Falköping
23-08-2008, 16:02
Ibland kan man hitta dem i julgrupper.
Christer.
Skogsbrynet
26-08-2008, 20:40
Vi köpte på Plantagen för två år sedan, och planterade ute i kärr på vår mark. Förra året fick vi en hel del bär och i år blir det också god tillgång, färdiga i oktober månad.
skogstroll
27-08-2008, 10:33
jag köpte tranbär på Zetas i våras tror jag, satte den ner i min torra tråkiga skogsjord och den verkar trivas bra och fick några bär

fin liten planta!
Jan Lindgren
27-08-2008, 22:07
Hej Fenja!
V.macrocarpum går utmärkt i Sverige. Vi har ca 20 sorter så kommer du åt det här hållet så är du välkommen. Det är mycket lätt att rota sticklingar. Jag är inte så förtjust i att skicka, men kommer du hit så ska du få en bunt sticklingar. Det enda problemet hittills har varit getter. Vi förvarade några krukor med tranbär i ladugården och getterna kom lösa. Nu vet vi att getter äter tranbärsplantor. Anledningen till att vi har så många är våra försök med bärväxter. Med fantastisk fin hjälp från myndigheter så gick det att få sticklingar från genbanken i USA.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.