Full version: Tomat och gurka
Åsa - Alingsås
Jag fick ju en hel massa fler tomatplantor än jag hade tänkt och har inte riktigt så mycket krukor som jag skulle behöva. Är det ok att sätta plantorna (och gurkan också) i typ 10-liters plasthinkar från Ica? Om man gör hål i botten + leca... Bör man i sådana fall välja en färgad eller genomskinlig hink, eller gör det ingen skillnad?

MVH, Åsa!
Fenja
Jag har odlat tomater i tioliters hinkar som jag gjort hål i och det fungerar bra. Jag har använt färgade hinkar. Har för mig att rötterna inte mår bra i genomskinliga krukor men jag minns inte riktigt hur det är....
Mvh
Fenja
Åsa - Alingsås
Tack snälla Fenja! smile.gif

MVH, Åsa!
uno
Om det är ordinariestor slanggurka så får Du passa på med vattningen i en så liten jordmängd som 10 liter.
Åsa - Alingsås
Mm, jag vet egentligen inte, men det ska det väl vara. Jag köpte den enda frilandsgurkan de hade, hehe. (har inget växthus sad.gif ) Men jag skulle ju kunna köpa en större kruka till gurkan, det blir nog bara en eller två plantor i alla fall... Så länge tomaterna kan sitta i hinkar är jag glad. smile.gif

MVH, Åsa
roos
Köpte 20 l murspannar på Harald Nyborg för 20 kr stycket. Tänkte göra hål i bottnen på dem och ha mina gurkor och tomater i dessa.
uno
CITAT (roos @ 29-04-2005, 12:04)
Köpte 20 l murspannar på Harald Nyborg för 20 kr stycket. Tänkte göra hål i bottnen på dem och ha mina gurkor och tomater i dessa.

bättre är att göra dräneringshål någon cm upp från botten= vattenmagasin.
roos
Tackar för tipset! Det ska jag göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon