Full version: Rabatttäckning
Gossen Ruda
Funderar på att täcka jorden i mina rabatter med något för att hålla ogräs och mossa borta. Mossa får jag pga mitt fuktiga och något skuggiga läge, ogräset är mest den förbannade trampnarven.

Det jag själv kan fixa är sand eller sågspån. Sand låter inte så roligt men sågspån? Det är det lite grövre som blir efter motorsågen.

Sen finns det torv som jag inte har någon erfarenhet av. Nåt mer alternativ? Synpunkter?
kerstin z5-6
Gräsklipp, grus o träflis -tar du det sista måste du xtra göda innan du lägger på det smile.gif
Sågspån tror jag inte på, blir syrefattigt bla ...
torv nja så kortsiktigt ..
trasan
Gräsklipp använde jag förut - jättebra - höll fukten bra & hindrade åtminstone en del ogräs...(speciellt till utplanterade, ynkliga frösådder - täckte mer eller mindre hela plantan - luftigt -klarade många på det sättet!)
Nu avstår jag p.g.a. sniglarna!

Grovt flis eller framförallt grus verkar kunna hindra sniglarnas framfart!

Det beror ju egentligen på VARFÖR du vill ha täckning; extra gödseleffekt, mindre ogräsbeväxning eller mer eller mindre sniglar
Gossen Ruda
Det mellersta, mindre mossa och ogräs. Snigelbeståndet är tack och lov bara några svarta skogssniglar och trädgårdssnäckor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon