Grönblomman
Hej, hallå! Jag planerar en liten "hallonhäck", och undrar mycket om detta...

Vilka är de "bästa" sorterna? Jag vill ha stora, och mååånga hallon laugh.gif wub.gif (självklart).

Om jag ex. ska ha en liten häck på 4 meter, hur många plantor behövs? jag tänker mig "vanliga" hallon vi kan köpa, inga specialare nu. Om jag planterar nu, blir det skörd i år?

Sedan har jag en fråga om vildhallon; skulle det vara möjligt att ha en "vildhallon häck" eller i alla fall en liten plantering med vildhallon, eller ger de inte lika mycke bär? Jag har inte hittat någon information om det, antar att det inte är så populärt smile.gif. Jag var fast inställd på att ha en vildhallonhäck tills kära moster sa att det är mer "värt" att köpa "riktiga" hallon.

Tja, vad säger ni? Jag har några vildhallon som står o väntar på att få sättas ned smile.gif tongue.gif ...
Fenja
Här kan läsa lite om olika sorter, odlingsråd och så: Herberts hallon
Vildhallon är ofta smakrikare men mycket, mycket mindre både i storlek ochh antal per planta. Jag vet däremot inte hur de skulle fungera att plantera in i en trädgård.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon