Full version: Japansk lönn
Eva L
Finns det någon som har en bild på en japansk lönn (buske)?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många olika blad, färgformer och storlekar när det gäller japansk lönn här är några exempel.

Atropurpureum

Crimson queen

Dissectum
Exotic
Hej Åsa,

Dem 2 sista,förblir dem så låga ?? och är dem känsliga för vind ?
Dem ser så läckra ut smile.gif laugh.gif
MVH Exotic
Åsa, mälardalen zon 2
Japanska lönnar brukar föredra att växa i skyddat halvskuggigt läge så de gillar nog inte att bli utsatta för alltför mycket blåst. Jorden bör ha lågt pH + det får inte vara alltför torrt i marken.

De japanska lönnarna brukar hålla sig ganska små, Atropurpureum ska dock kunna bli runt 3m.

Crimson queen, höjd 0,8-1,4m, härdig till zon 1-2.

Dissectum, höjd 1-2m, härdig till zon 3.
MariaH
Jättefina tycker jag.
Växer de fort?
Finns det fler sorter som blir lite högre?
Är zon 3 för kallt?
Exotic
Tack Åsa rolleyes.gif
Skall se om det funkar hos mig,,,,,,,,,,,hade varit snygg att sätta dem 2 sida vid sida..........Crimson queen & Dissectum
Just för deras läckra färger laugh.gif biggrin.gif

MVH Exotic smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en massa olika japanska lönnar det finns både små och lite större. Tittar man på Zetas sortimentslista som finns på deras hemsida så finns det flera som kan gå i zon 3 och bäst är då i ett skyddat läge. Japanska lönnar är inte speciellt snabbväxande.
Lotta i Gbg
Jag citerar mig själv från inlägget om japansk lönn längre: "Det finns massor med olika lönnar. De vanligast förekommande är namnsorter av Acer palmatum. Själv tycker jag att t ex A japonica, A shirasawanum och Acer pseudosieboldianum är trevligare. Som jag skrivit tidigare är Esveld i Holland ledande i Europa på lönnar. Även om man inte ska handla därifrån kan man få ett grepp om vad som finns "
Sk japanska lönnar kan bli relativt olika stora, en del tom så höga som 5-6 meter. Olika acer/lönnar från Esveld
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon