Finns det ngon som har en bild p en japansk lnn (buske)?
sa, mlardalen zon 2
20-03-2003, 19:58
Det finns mnga olika blad, frgformer och storlekar nr det gller japansk lnn hr r ngra exempel.
Atropurpureum
Crimson queen
Dissectum
Exotic
20-03-2003, 22:29
Hej sa,
Dem 2 sista,frblir dem s lga ?? och r dem knsliga fr vind ? Dem ser s lckra ut MVH Exotic
sa, mlardalen zon 2
20-03-2003, 22:38
Japanska lnnar brukar fredra att vxa i skyddat halvskuggigt lge s de gillar nog inte att bli utsatta fr alltfr mycket blst. Jorden br ha lgt pH + det fr inte vara alltfr torrt i marken.
De japanska lnnarna brukar hlla sig ganska sm, Atropurpureum ska dock kunna bli runt 3m.
Crimson queen, hjd 0,8-1,4m, hrdig till zon 1-2.
Dissectum, hjd 1-2m, hrdig till zon 3.
MariaH
20-03-2003, 22:41
Jttefina tycker jag. Vxer de fort? Finns det fler sorter som blir lite hgre? r zon 3 fr kallt?
Exotic
20-03-2003, 22:48
Tack sa Skall se om det funkar hos mig,,,,,,,,,,,hade varit snygg att stta dem 2 sida vid sida..........Crimson queen & Dissectum Just fr deras lckra frger
MVH Exotic
sa, mlardalen zon 2
21-03-2003, 08:17
Det finns en massa olika japanska lnnar det finns bde sm och lite strre. Tittar man p Zetas sortimentslista som finns p deras hemsida s finns det flera som kan g i zon 3 och bst r d i ett skyddat lge. Japanska lnnar r inte speciellt snabbvxande.
Lotta i Gbg
21-03-2003, 18:25
Jag citerar mig sjlv frn inlgget om japansk lnn lngre: "Det finns massor med olika lnnar. De vanligast frekommande r namnsorter av Acer palmatum. Sjlv tycker jag att t ex A japonica, A shirasawanum och Acer pseudosieboldianum r trevligare. Som jag skrivit tidigare r Esveld i Holland ledande i Europa p lnnar. ven om man inte ska handla drifrn kan man f ett grepp om vad som finns " Sk japanska lnnar kan bli relativt olika stora, en del tom s hga som 5-6 meter. Olika acer/lnnar frn Esveld