|
Grönblomman
27-04-2005, 21:17
Ursäkta om jag är lite frågande  ... Jag vill bara inte misslyckas! Jag har köpt rosor för några dagar sen, nina weibull, det står att de gärna vill sitta i halvskugga och fritt från annat. Trivs de bäst i stekhet söderläge eller nordöst med morgon-"lunch" sol? Både rosorna och rabarbern väntar på att bli nedgrävda, hur länge kan de vänta? Rosorna är inlindade i svart plast, och rabarbern in små svarta krukor... Kan jag flytta på buskar nu i april? Mycket har ju börjat växt, men jag skulle Verkligen behöva flytta på saker!! Kan man flytta smultron nu?, har mycket  ... Sen undrar jag en sista sak då: Vinbär, kan jag flytta på de nu? Har två buskar som jag hellre vill ha på ett annat ställe, men de har ju också börjat växt. Kanske är bättre att vänta med dem...?, inte allt för bråttom med dessa. Ett hjärtligt TACK till er alla!!
Jag skulle valt söderläget, Floribunda rosor ska ha mycket sol, det fungerar med djup och bra jord och att du vattnar vid torka. Ta bort plasten och låt dom stå i en spann med vatten, flera timmar innan du planterar. Men du kan alltid plantera provisoriskt i krukor, rosor och rabarber tills du är klar med rabatten. Skulle väntat med vinbärsbuskarna, dom blommar tidigt, om du vill ha bär kanske dom störs. Vänta till hösten.
Du kan in princip flytta de flesta växter nu på våren, smultron, perenner och buskar går bra. Men som Kajsa säger är risken stor att skörden uteblir på vinbären så om du vill ha den så vänta till i höst. Tänk på att vattna ogenom de nya planteringsgroparna ordenligt innan du planterar. Rabarbern kan du plantera nu. Lycka till! Fenja
Grönblomman
28-04-2005, 07:05
Ok! Tack så mkt för svaren! Då kan jag alltså plantera i krukor om jag behöver vänta upp till 1vecka tills jag har bestämt mig?
Jag har små ... sjutton nu glömde jag namnet! ja, i alla fall har jag diverse buskar på cirka 0,5-1 meter som behöver flyttas på, om jag gör det någon dag, kan jag dra upp rötterna, linda in de i plast och låta de stå i skuggan någon dag tills jag är klar med rabatten där de stått?
kerstin z5-6
28-04-2005, 08:43
Står det verkligen att de ska placeras i halvskugga .. i så fall är leverantören verkligen ute o cycklar Polyantarosor ska ha minst 6 timmars sol för att blomma bra
Big Gardener
28-04-2005, 09:47
All omplantering av växter innebär skada och avbrott i växtens utveckling. Man förstör alltid en stor mängd av rötterna när man gräver upp plantan och hur fort nya rötter kan utvecklas beror helt på växtens kondition och tillgången på vatten. Som Fenja skriver kan man i princip plantera om alla växter på våren, men jag vill gå ett steg länge och säga att i princip alla växter kan flyttas när som helst. MEN, ju längre in i tillväxtperioden och ju mindre vila växten befinner sig i, desto känsligare blir växten och risken för skador och uttorkning ökar.
Om man ska plantera om en växt bör alltså detta göras när växten är i så djup vila som möjligt, vilket brukar vara i djupaste vintern. Praktiska problem, som t.ex. tjäle, gör emellertid att det kan vara svårt att genomföra. På hösten är växterna på väg in i vila och tidpunkten för omplantering är en avvägningsfråga.
Etableringsbevattning under tillväxtperioden bör alltid göras oavsett om omplanteringen genomförs på vintern, våren, sommaren eller hösten. Hur mycket eller hur lite bestäms av tidpunkten för omplantering.
CITAT (Grönblomman @ 28-04-2005, 08:05) Jag har små ... sjutton nu glömde jag namnet! ja, i alla fall har jag diverse buskar på cirka 0,5-1 meter som behöver flyttas på, om jag gör det någon dag, kan jag dra upp rötterna, linda in de i plast och låta de stå i skuggan någon dag tills jag är klar med rabatten där de stått? Du kan sälla dem på pressenning eller klippa stora plastsäckar och lägga dem på marken, gräva upp buskarna och ställa dem med mycket jord kring rötterna på plasten, vattna i mängder, knyta ihop plasten så att rötterna inte får ljus och jordklumparna inte torkar ut. Ställ växterna i skuggan, och är de känsliga sorter skugga dem med fiberduk första tiden på sitt rätta ställe också. Har de grova rötter som blir fnasiga när du gräver upp dem - klipp in rötterna med vass sekatör innan du sätter ned dem på sitt rätta ställe så utvecklar de snabbare finrötter att ta upp näring med.
Grönblomman
28-04-2005, 13:44
Tack, vad snälla ni är!! Nu skall jag äntligen ta och gå ut och plantera rosorna, skall ta en titt, kan ha sett fel (oj!)  . Jag undrar fortfarande om rabarberna kan vänta i krukorna, de har stått sen i torsdags FÖRRA veckan, likaså rosorna... Inte har jag vattnat inte, men både rosorna och rabarbern verkar må prima! Som sagt; det skulle vara bra om jag kunde vänta med att sätta ned rabarbern ytterliggare, då landet inte är helt klart med gångar o dyl. men skall de vattnas så länge? De står i skugga hela dagen (i en bod)
Japp de ska ha mycket vatten i krikan. Ställ rabarbern ute i skuggan du, det tål den. Jag har glömt rabarber i kruka i över ett år och den överlevde.
Rosen vill ha vatten den med.
Grönblomman
28-04-2005, 21:42
CITAT (Cilla @ 28-04-2005, 17:25) Japp de ska ha mycket vatten i krikan. Ställ rabarbern ute i skuggan du, det tål den. Jag har glömt rabarber i kruka i över ett år och den överlevde.
Rosen vill ha vatten den med. Jaha, då har jag kommit in nu! Har varit ute konstant tills .. 21.55! Då såg jag ingenting längre  . En rabatt är fixad idag, en skall fixas imorgon! Rosorna blir planterade då, och rabarbern får vänta ytterliggare, men jag vattnar den imorgon då...även då den är i kruka. Jag återkommer om jag får fler funderingar. Förresten upptäckte jag att vi har haft ett träd(!),alltså en tjock Stam med nypon. Jag har aldrig skådat detta, trodde ej det var möjligt! Inte är det några taggar på själva "nyponstammen" heller, den ser ut som en vanlig trädstam på ett ungefär. Skall se till att få upp en bild (men det är ju så mycket roligare att greja i trädgården än att ta kort!)
kerstin z5-6
28-04-2005, 21:46
Grönblomman
28-04-2005, 21:51
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-04-2005, 23:46) Jo, det lever för fullt! Tycks som tidigare som bodde här (vi är ganska så nyinflyttade) har klippt lite hur som helst på vad som helst, och även syren har bildat läckra träd, men också "vanliga" syrenstammar på en del plantor. Jag funderar på att spara de med "trädstammar" och Radera resten, så att säga. Nyponen skall flyttas så fort vi har tid. Våran häck ut mot "stora vägen" är en ... nyponhäck(!)  , hemskt tycker jag! Den växer inte bra heller! På en del ställen är den tät, på andra finns det ingen häck alls! Foton kommer, foton kommer  *håll till godo*!
kerstin z5-6
28-04-2005, 21:53
Grönblomman
02-05-2005, 15:55
Hej, nu är det busväder och jag har äntligen lite tid att trixa med foton och bilder! Titta i mitt album på övrigt, får du se nyponen  mycket nöje! Sa jag att rosorna planterades? Det har de iaf., foton kommer!
kerstin z5-6
02-05-2005, 16:43
hm -ditt album är visst inte aktiverat -gör det ...jag sitter här trummar
Grönblomman
02-05-2005, 18:52
Det tycks vara så att jag inte hittar någon information någonstans om hur man gör det. När jag söker, hittar jag bara (som vanligt) att folk inte aktiverat sina album, men inte HUR man gör det?
Grönblomman
02-05-2005, 18:54
9. Hur gör jag för att besökarna i forumet ska kunna titta i mitt album? Gå till din kontrollpanel i forumet. I kontrollpanelen går du till dina "Profilinställningar" och i fältet "Användarnamn i ditt fotoalbum" skriver du in det användarnamn du har använt till ditt fotoalbum, spara sedan dina inställningar. Om du inte kommer ihåg vilket användarnamn du har kan du klicka på menyvalet "Mina album". På den sidan listas alla dina album med en länk till dem och det som står sist i länkarna till dina album är ditt användarnamn (det som står efter =). Aha!
kerstin z5-6
02-05-2005, 19:20
Och rosen vilken bild är det ??-den med nyponen ? Okänd tre är i allafall vintergröna vinca minor och perenner?-är nog /pingst påskliljeknölar Träden är bättre att du fotar när de lövat på -det kan vara så många olika-men Cilla kanske vet hur de ser ut nakna
Grönblomman
03-05-2005, 22:22
Nja, jag vet nästan var det är för perenn nu, men det är perenner! De fanns där förra året, och jag klippte ner dem för cirka 2 veckor sedan (de gamla)... Nej, nyponen och "rosen" är inte detsamma... Bilder på rabatten MED rosor har ej kommit ännu, då ljuset ej tillät fotografering sent (utan blixt), men jag lägger upp en "fortsättning" hur det blev så Fort som möjligt! Vad tycker du om nyponens stam då?
Härligt med så kraftiga rosor! Jag har ett projekt i min trädgård som är att ta hand om en del rotskott från vildrosor som kommer upp i ängen. Vissa stöttar jag med pinnar så att de växer rätt upp, stammar upp (tar bort de lägst sittande sidogrenarna) och två av dem är nu 1,5 meter höga, lite sneda rosträd med lite knyckiga grenar...
Ska ta bilder i sommar när de blommar. Hoppas att mina pinnar på sig så att de blir lika kraftiga som din!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|