Full version: Beskära björk
fia_mstd
Har en björk på tomten som blivit formklippt av den tidigare ägaren, jättefin! Nu i början på april fortsatte jag glad i hågen hans arbete och ägnade två dagar åt att klippa björken ,det var ett drygt arbete. NU inser jag att det kanske var lite fel årstid att göra detta? Det finns ju inte så måna små smala kvistar kvar som det kan komma löv på. Oups, har jag gjort bort mig nu? wacko.gif
Pirum
Björkar brukar inte vara sådär jätteglada i att beskäras kraftigt...men, du får se hur det går, och låta stackaren vara ifred ett tag smile.gif
KURT
Bladen är nog inga problem, de överlever det. Men det är bättre att beskära björk efter midsommar eller tom i Jul-Aug. Då blöder den mindre och jag tykcer också att det är lättare att formklippa när det är löv så att man ser den "slutgiltiga formen". Man bör inte beskära björkar kraftigt, men formklipper man lite varje år så kan det fungera.
fia_mstd
Ja det var ju så dax nu det... wacko.gif Jaja, jag skall låta en vara ifred nu till nästa höst tänkte jag. Skära då det är löv på, jag trodde att det tvärtom skulle vara enklare då det INTE var några löv på, det är liksom lättare att se grenarna då, själva skelettet... Gundarbetet på denna björk är ju redan gjort, formen finns där redan, det är bara att hålla efter den som behöver göras. Den är 35 år gammal ungefär. Ja det skall bli spännande och se hur den ter sig nu i sommar, hoppas jag slipper skämmas... blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon