psykot
För snart ett år sen flyttade jag in i ett hus med en i stort sett igenvuxen tomt. Köpte mitt hus av ett dödsbo, de tidigare ägarna har varit trädgrådsintresserade men var över 90 år när de gick bort och hade ingen ork att ta hand om allt de senaste tio-femton åren. Nu börjar jag komma fram till vad i djungeln jag vill behålla och vad jag vill ta bort. Det finns massa fina växter jag vill bevara men också en STOR kirskålsodling och en nästan lika stor vildvuxen syren.

Försökte gräva upp kirskålen men det är för mycket för att jag ska känna att jag kommer nånstans så nu tänker jag ta till det onämnbara (roundup). Har läst att man kan täcka med något ett eller flera år men vill inte vänta så länge. Hur farligt är det med roundup? Behöver jag vara orolig för mina katter? Jag har sökt på nätet men inte hittat något om att det skulle vara farligt för djur, men på flaskan står det att den ska förvaras oåtkomligt för barn och husdjur.

Kirskålen växer bl a längs häcken, hur gör jag för att inte riskera att ta kål på den också? Det är en uppvuxen hagtornhäck som jag vill behålla trots dess elaka taggar.

Syrenen är fin men felplacerad och alldeles för stor, täcker kanske 20 kvm. Den har funnits där länge och det är omöjligt att få ner en spade i jorden, så att gräva bort den utan grävmaskin går knappast. Jag sågade ner den och nu har jag som en matta av halvmeterhöga skott både där jag sågade ner och runt om, antar att nedsågningen fick den att kämpa för att överleva istället för att dö som jag hoppades (naiv nybörjare än så länge...) Kan jag få död på syrenen med roundup också? Nån som har testat? Behövde man spruta/pensla många gånger? Jag har tänkt att behålla en liten del av syrenen som växer 1-2 meter ifrån själva huvuddelen av syrenen, tror ni att den också dör om själva moderplantan dör? I utkanten av syrenen finns en fin vit julros, hur räddar jag den? Har hört att de inte gillar att bli flyttade, är det så?

Hur funkar det att odla efter att ha förgiftat marken och jorden? På flaskan står det att det går att odla redan efter några veckor, är det verkligen sant? Där syrenen står ska jag ha gräsmatta och tänkte låta rötterna vara kvar och fylla på med ny jord, så där är det nog ingen fara, men kriskålen växer på en slänt som jag inte vill höja upp med mer jord. Går det att få ordning på jorden igen efter roundup-bekämpning eller blir den steril?
adamos
Om jag inte har helt fel så har Roundup förbjudits att säljas till privatpersoner och om det stämmer så beror det nog på att det inte är så bra att använda. Men om du redan har medlet så gäller det att vara försiktig så att det inte kommer på växter som du vill ha kvar, lämpligast är nog att pensla medlet på de växter som du vill ha bort om de står nära sånt som du vill ha kvar.
Gossen Ruda
Det finns i stort sett två uppfattningar om Roundup, dels att det är jättefarligt, dels att det är ofarligt. Den senare uppfattningen har stöd i undersökningar, den förra är mest farhågor. Anledningar till att det inte får säljas till privatpersoner är höljd i dunkel.

Till frågorna. Roundup är inte farligt. Varken för användarna eller deras husdjur. Möjligen kan dina katter må lite dåligt om dom slickar i sig stora möngder, inte annars. Därför skall man hålla dom och barn från själva sprutvätsan men det är inte farligt.

Du kan spruta under häcken bara du inte sprutar på själva häckplantorna. Nästan bättre att pensla där. Medlet tas bara upp genom bladen inte via rötterna.

Syrenen går också att bekämpa med Roundup. Spruta/pensla på bladen eller pensla koncentratet på stubbarna. Om det du vill spara har kontakt via rötterna kommer även det att dö. Försök kapa rötterna emellan eller gräv upp och flytta.

Det går att så eller plantera efter några veckor, jag har testat. Medlet tas som sagt inte upp av rötterna, dessutom bryts det ner ganska snabbt.
Xelma
Fast gräva upp syrenen kommer du inte ifrån, Roundup dödar men förintar inte.

Jag hade förespråkat markduk och en upphöjd rabatt ovanpå i två-tre år. Sedan kan du ta bort den och odla gräs mm. Bara penslat kirskålen inne i häcken. Se om den kan komma in genom häcken igen, dvs finns den på andra sidan borde du gräva ner en barriär 40cm. Fröer kommer säkert ändå så försök ta bort alla blommor utanför din tomt om möjligt.

Du kan även kapa syrenen jäms marken och täcka det partiet med markduk och upphöjd rabatt. Syrener och många andra växter reagerar med rotskott vid kraftig beskärning. Vi har två stamsyrener där den ena ger rotskott men inte den andra.

Man har ofta för bråttom i trädgården. Låt detta partiet kvävas under markduk medan du gör om en annan del.

Jag har utrotat 20 kvm kirskål, men vi har sandjord så det är lättgrävt.
Sommartorparn
Det finns inget snabbt sätt att utrota kirskål. Även med roundup krävs flera behandlingar. Först ska du låta det växa upp till rejäl bladmassa. Sedan sprutar du. Sedan ska det ges tid att vissna ned under ca fyra veckor. Så småningom upptäcker du att nya blad av kirskål sticker upp. Det beror på att kirskål har ett så kraftigt rotsystem, så det är inte säkert att giftet tränger ut ända till sista rotbit i första omgången. I det här laget kan du gräva bort det som kommer upp, eller vänta till dess det har växt upp till rejäl bladmassa så att du kan spruta igen. För mig tog det ett par år att bli av med kirskålen på detta vis. Under långa perioder ser det ganska fult ut, dvs när den besprutade kirsen ska vissna ned och det syns tydligt för alla att du har besprutat. Att lägga en presenning över och täcka med något snyggt täckmaterial är nog en enklare lösning. Anledningen till att jag inte gjorde det var att kirsen var sammanvaxt med rosorna och därför inte kunde täckas. Nu blev jag av med kirsen utan att skada rosorna. Var försiktig när du sprutar i närheten av häcken. Vinden för medlet mycket längre än du föreställer dig och det blir lätt skador på buskar. Jag har en stor masonitskiva som jag brukar hålla mellan busken och besprutningen för att inte skada busken. Vad gäller marken så blir den inte steril av Roundup. Det går utmärkt att plantera andra växter där. Faktiskt så ökar humushalten pga det förmultnade ogräset. Jag skulle däremot inte odla ätbara växter på denna mark .... ( Men å andra sidan odlas den mat du köper i butikerna på åkrar som roundup-besprutats.........)
Gossen Ruda
Att lägga en pressenning är nog svårt under häcken annars är det en alltid en möjlighet om man så känner. Det gäller dock att verkligen täcka allt.

Istället för att spruta och låta det vissna ner för att sen spruta det på det nya kan man spruta med ett par dagars mellanrum tills det vissnar ner. Då hinner plantan ta upp mer medel. Upprepning kan dock behövas ändå ibland.

Eftersom medlet inte tas upp av rötterna är det inga problem med grönsaker efteråt.
pejori
hjälper det på snårvinda i murgrundens sprickor? mad.gif mad.gif mad.gif
Gossen Ruda
Jag har i stort sett lyckats utrotat snårvindan på landet. Väntar till den blivit nån meter, sen virar jag ihop slingorna och lägger på en pappskiva och sprutar.
pejori
toppen!!!
ska genast testa smile.gif smile.gif
psykot
Stort tack för alla tips och råd! Inser att jag har en hel del att lära här.

Att rötterna inte försvinner av sig själva hade jag redan förstått när det gäller syrenen, det är mest alla rotskott jag vill slippa. Hela tomten är vågig och där syrenen är tror jag att jag kan fylla på med jord ovanpå rötterna och sen så gräs, men med tanke på dess livskraft vill jag helst få den att dö/stanna av först.

Helt klart svårt att lägga presenning på kirskålen i häcken, men penslandet tror jag på, det är en hörntomt, så den kirskål som finns utanför är mellan min häck och gatan och den kan jag ju pensla på utan problem. Min enda tomtgranne är pedant och har kämpat hårt med att hålla sin sida fri från kirskålen från min tomt, så därifrån är det nog inte heller nåt problem.

Åkervinda tror jag att jag ockå har, om det är den där elaka saken som snurrar sig runt andra växter och stryper dem som en orm. Hmm, måste nog kolla runt här och se om det är den jag har...
Louise i Göteborg
Roundupp funkar mest på örtartade växter som redan nämnts men jag har lyckats döda ett träd!

Trädet var en rönnsumak som med sina rotskott förstörde ett stort stenparti och en trappa. Jag penslade på alla rotskott, kapade alla grenar och penslade på alla snittytor. Rotskotten tog ett par år men nu är den död.

Detta funkar kanske inte på ett jätteparti syren men enstaka träd går....

......och det blev ett vakert lik sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon