Full version: Liljor som lider
pialotta
Amatören i trädgården har just insett att egentligen växer det massvis med liljor under och ikring ett urgammalt och jättestort päronträd. De har dock aldrig blommat, visar bara bladen, nu har de kommit upp ca en dm.

vad tror ni, kan jag lägga dit fin näringsrik jord nu och få blommor i år? Kan jag ösa ut ett lager över alltihopa eller skall jag anstränga mig att lägga den runt bladen och inte dränka dem? En dm med jord, räcker det? Eller två dm?

På samma ställe växer något som jag kallar "rysk rot" det blir blå/rosa blommor utefter stammen ca 50 cm hög och stoora blad därnere. (Om jag minns rätt) De är alltför många. Hur tar jag död (o grymma människa) på dem?

Vid sidan av finns EN krolllilja - vill den också ha närande jord för att föröka sig?

/pialotta
Fenja
Om det var mina liljor skulle jag mylla ner en näve blodmjöl i ytjorden runt dem. Men jag vet inte vad päronträdet kan tycka om det... du kanske ska fråga om det i träd och buskavdelningen?
Likadant med jorden om du tänker lägga på den, päronträdet kanske inte klarar av att få en dm jord till runt stammen... Fråga om det med innan du eventuellt lägger dit den.
Jag gissar att det du kallar "ryskrot" är vallört. Mera vallört. I fall är det bara gräva rötter som gäller... den får djupa pålrötter och är mycket svår att få bort...
Mvh
Fenja
pialotta
ja det kan vara uppländsk vallört.
Skall fråga vidare, tack för svar!
Cilla
Är du säker på att det är liljor och inte irisar?

Är det en sommarblommande iris har den långa knölar som sträcker sig parallellt med marken och den vill inte ha mer jord eller gödsel över sig. En del av knölen vill ha solbelysning.

Den lilja som blommar bäst i skugga är krolliljan, och den förökar sig själv men mycket långsamt (inge vidare om man klipper med gräsklippare heller), man kan visst dela knölarna (när växten är i vila) och man kan fröså (sägs att det tar 7 år innan den blommar) - och man kan köpa för att föröka lite snabbare (dyrt).

Är det daglilja, kungs- eller madonnalilja eller liknande vill de nog ut i solen för att blomma. De är lättflyttade och står inte och tjurar i flera år utan att blomma om de fått en solig plats.

Kommer det blad på liljor som växer normalt brukar jag inte tolka det som brist på näring. Blod- elelr benmjöl kan man använda i små doser också i rotområdet av ett päronträd. Benmjöl är väl det man brukar stärka knölväxter mest med och träd likaså.
trasan
Jag har hört att det är BENMJÖL som ska till + bra dränering!
Är det bara en massa blad så kanske de står för tätt?!? Gräv upp hela rasket- dela, bottna med sand/grus/småsten & fyll på med jord & benmjöl. & lökar! Vattna! Passa hunden (benmjöl är mums...) (Passa på att ge klematisen en giva benmjöl när du ändå är igång)
En hel del av mina liljelökar står för torrt - kommer fint på våren för att sen torka bort med solen...
Kolla lefter iljebaggar - hittade ett 30-tal på ett bestånd Kungsängslliljor häromdagen. De är vackra - men elaka - kläm till bara - äckligt - men han kan förhärda sej... De kan ta död på vad som helst - definitivt knoppar. Lycka till!!!
pialotta
hmm, det kan vara så att de står för mörkt - de som blommar är alltid i utkanten - och för tätt - de har nog rumsterat om i jorden och växt under alla år de legat osedda.
Å vad jobbigt, gräva upp alla! - Men kanske prova på en plätt, det blir säkert finare än nu i alla fall...
skall se om jag får in en bild på eländet i morgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon