|
farbror B
28-04-2005, 08:44
Katten Mysli kom häromdagen in, gående, hon som annars alltid rusar in. Bjällran som annars alltid ackompanjerar henne hördes inte när hon gick. Jag kunde se på henne att hon hade ont och vid närmare undersökning fann vi att hon hade en skada på varje sida om ryggen.
Något har gett henne två sår, ett på varje sida, som om hon fastnat, blitt biten eller nåt. Hon var tydligt skakad och betedde sej som alltid när hon är rädd, gick och lade sej i husses säng, fast hon mycket väl vet att det är förbjudet. Denna gång fick hon dock ligga...
Nu, tre dar senare, verkar värken försvinna, men hon är fortfarande stel vad det verkar. Har tvättat såren med alsolsprit och vatten och hoppas det blir bra.
Var aldrig till veterinären, eftersom hon är panikrädd för att åka bil och jag inte ville göra saken värre. Brukar för det mesta sköta katten hemma och har opererat varbölder, tatt bort fästingar och klor själv.
Ville bara sända lite varma tankar till Mysli.
Om det inte blir bättre kanske veterinären kan göra hembesök? Jag håller tummarna för henne!
kerstin z5-6
28-04-2005, 08:51
Kattbur + frottehanduk över fixar bilturer lättare Om hon har bitsår på bägge sidor om ryggraden är det ett större djur -Räv ? har haft problem med en sån som lurat på, och bitit en av mina döva kissar .. Veterinär + penicillin kan behövas
farbror B
28-04-2005, 08:54
Hon ville inte gå ut idag, men var ute igår förmiddag, så hon verkar repa sej bra, även om jag tror hon har ont i revbenen lite. Idag strejkade hon och ville vara inne, så jag lät henne vara det, särskilt som jag kommer hem sent.
mm, kanske en räv, men hon är en riktig fegis och gömmer sej för allt, så jag förstår inte hur mickel skulle kunna få tag i henne
Caprice
28-04-2005, 09:20
Bra att hon verkar bli bättre... Gissar oxå på räv, eller kanske en hund...? Caprice
Stackars kissekatten! Gissar också på ett större djur typ hund eller så. Kolla bara noga så att det inte blir "sårfickor" av betten. På katter och hundar lossnar liksom ytterhuden lätt och det bildas "sårfickor" som kan fyllas med var och ge gräsliga infektioner. Känn noga runt såren åt alla håll och tänk på fickorna kan vara långa. Om du hittar sådana kan dessa behöva dräneras. Annars brukar katter ha ett fantastiskt läkkött, men det är klart att revbenen kan ha fått sig en smäll om hon blivit biten tvärs över ryggen och ömma ett tag... Hoppas att det går bra och hon blir frisk fort. Mvh Fenja
Det kan vara en katt också En arg hankatt gjorde sår på sidorna på min honkatt.
farbror B
28-04-2005, 10:34
Ska badda med alsolspriten igen för att se till att det inte blir infekterat.
kerstin z5-6
28-04-2005, 11:11
farbror B
28-04-2005, 11:12
öö jo det förstås...
kerstin z5-6
28-04-2005, 11:13
ok
farbror B
28-04-2005, 11:15
översätt gärna din latinska mening kerstin.. funderat på detta semen= frö
djingis
28-04-2005, 12:17
Nog låter det som om katten har blivit biten rakt över ryggen av något djur modell större. Ha koll och försök att tvätta henne om hon inte kan komma till för att rengöra själv. Du märker på nos & tassar om hon har feber då det tyder på infektion och bör behandlas.
farbror B
28-04-2005, 12:23
Mmm håller koll på henne. schysst drake du har nu då!
djingis
28-04-2005, 12:27
japp, är den inte blå o fin , samt alldeles lagom pysig!
Kisse kan ju ha fastnat i staket också, eller stängsel. Om man går in i ett hål, märker att det är trångt, och sedan "backar" så kan man ju fastna än värre, varpå skador uppstår. Vet inte om detta hänt här, men jag såg på TV hur en hund försökte gå igenom ett trasigt trästaket och fastnade något enormt, de fick såga fram honom.
Nu är väl kanske katter smidigare och smartare i vissa fall, men gamla rostiga staket och stängsel finns det för många av.
farbror B
28-04-2005, 12:46
Har också tänkt på det, eller kanske någon annan smal passage av något slag
farbror B
28-04-2005, 13:01
Kan mycket väl ha varit en ilsken vråk eller liknande.
Klart man bor på landet för övrigt, What else is there?
Livet på landet det är vd jag vill ha livet pålandet det enda som är bra
CITAT (farbror B @ 28-04-2005, 14:01) Kan mycket väl ha varit en ilsken vråk eller liknande.
Klart man bor på landet för övrigt, What else is there?
Livet på landet det är vd jag vill ha livet pålandet det enda som är bra Ja, "jag trivs bäst i öppna landskap där vindarna får fart ...." Och på landet i Skåne där kan jag lova att vindarna får fart .....
farbror B
28-04-2005, 13:05
Kan tänka mej att vinden tar tag i håret..
CITAT (farbror B @ 28-04-2005, 14:05) Kan tänka mej att vinden tar tag i håret.. Ja, man kan få en riktigt "busig" frisyr!!!
farbror B
28-04-2005, 13:09
som får trollet Plupp att bli avundsjuk?
CITAT (farbror B @ 28-04-2005, 14:09) som får trollet Plupp att bli avundsjuk? :lol: Har aldrig sett trollet Plupp men förmodligen! Håret får sättas upp i klämma eller svans när man vistas ute på den skånska slätten. Annars blir det ett virrvarr av det hela.
wolkenkrabber
28-04-2005, 13:44
CITAT (wolkenkrabber @ 28-04-2005, 14:44) Måste vara något uppländskt påfund .... Vet inte hur jag lyckats undgå honom! Eller är det ett hon-troll? Ni som vet.
farbror B
28-04-2005, 13:49
Vet man inte tror jag, minns inte, jag utgick alltid ifrån att plupp cvar en kille, men kanske inte..
Åsa - Alingsås
28-04-2005, 13:56
djingis
28-04-2005, 14:55
å jag som bor i Skåne vet vem plupp är..........
CITAT (djingis @ 28-04-2005, 15:55) å jag som bor i Skåne vet vem plupp är..........  Ooops, ja då är det väl bara att erkänna att jag uppenbarligen inte är så bevandrad bland troll och trollpackor... Ha, ha! Undrar vad jag läste när jag var liten. Jag kommer ihåg Kastrullresan i alla fall. Nu har vi helt kommit ifrån farbrorns stackars Kisse. Hoppas att hon har blivit bättre.
mamamaggan
28-04-2005, 18:31
Tror det är ett djur som gjort kisse illa.
Vår numera himmelske katt ,Oskar, råkade ut för något likadant för ett par år sedan. Han hade ett sår på vardera sidan på låren och även på svansen. Vi vet inte med säkerhet men det kan ha varit lodjur i farten. Några grannar hade dels sett spår av lodjur dels haft ett lodjur inne i trädgården ( detta var ute på landet). Deras katt gick inte ut på över en vecka.
Oskar klarade sig trots allt bra. Såren läkte efter c:a 2 veckor men det tog tid för pälsen att växa ut och innan han ville gå ut igen.
CITAT (pejori @ 28-04-2005, 19:33) "mossa mossa på er alla mäniskobarn" var hälsningsfrasen  Det säger väl Nicke Lilltroll också? Eller har jag hört fel, kanske... Annlouice
mamamaggan
28-04-2005, 19:21
Plupp sa " ässke tässke" om jag inte minns fel. "Mossa mossa ...." var Nicke lilltroll.
CITAT (mamamaggan @ 28-04-2005, 20:21) Plupp sa " ässke tässke" om jag inte minns fel. "Mossa mossa ...." var Nicke lilltroll.  japp...nicke lilltroll var det
Det var väl Hermelin i Pluppböckerna som sa Ässke, tässke tää? Mvh Fenja
mamamaggan
28-04-2005, 19:54
Kan det ha varit  vet bara att jag förknippar ässke tässke med Plupp-böckerna.
Airamya
28-04-2005, 19:58
"...för om du tror på troll o häxor, då kommer trollen o taaar dej, men om du genomskådar sägnerna, då kan rasisterna taaa sig...."
Eh, hm, ja, hum, det där var en snutt ur en text.... minns inte ens vilka det var som gjorde den... o nu flög den genom skallen på mig, så... Ja, det har inget med saken att göra. Ska jag skicka Reiki till katten?
Det måste har varit länge sen jag var liten  för jag hade för mig att det var i någon saga om lämlar som någon så Äske Täske. Vad hette den sagan om de stackars lämlarna? Någon som vet vad jag menar?
Tror att det finns en om Plupp som handlar om lämmeltåg.... Mvh Fenja
Tråden om den sjuke katten kom visst av sig litet,men vad gör det. När mina katter har sår tvätta jag med koksaltlösning,köpt på apoteket som näsdroppar.Det var min veterinär som rekomenderade det.Funkar bra.Hoppas det löser sig för din kisse.
CITAT (Airamya @ 28-04-2005, 20:58) "...för om du tror på troll o häxor, då kommer trollen o taaar dej, men om du genomskådar sägnerna, då kan rasisterna taaa sig...." Det där var nog De Lyckliga Kompisarna (DLK) som jag själv tycker fick för lite uppmärksamhet av media osv... Men, återigen kisse, ja, det kan nog kanske ha varit lokatt faktiskt. De har väl blivit hyfsat vanliga ganska stora delar av Sverige? Eller yrar jag nu? Har konstaterats varg i Bohuslän iaf, med lite tur är varg snart relativt vanligt i Västra Götaland och Småland kanske
mamamaggan
28-04-2005, 20:25
Här i gränstrakterna Mälardalen/Bergslagen är lodjur vanliga. Grannen hade som sagt var ett inne trädgården. Den satt en lång stund bara ett par meter från huset och verkade inte det minsta skygg.
Det var deras katt som gjorde att de upptäckte lodjuret. Katten bara vägrade att gå ut. De förstod ingenting , "katten som brukar vara så glad åt att få gå ut". När de tittade ut såg de varför. De satt i köket och bara beundrade det vackra djuret.
farbror B
29-04-2005, 09:55
Idag åker Mysli och hussebusse till farbror doktorn för vård. röntgen ,dränage mm. Kisse verkar inte så väldigt dålig, men hon ber tydligt om hjälp.
Lycka till hos farbror djurdoktorn, hoppas Mysli blir bra.
farbror B
29-04-2005, 10:13
Tack! Går säkert bra!
Airamya
29-04-2005, 15:24
Har ni kommit hem än? Jag vill så gärna veta hur det gått för Mysli.
jag vill också veta
mamamaggan
29-04-2005, 17:26
Hoppas allt har gått bra för kisse  .
zaaritha
29-04-2005, 22:38
Jag tjatar om mård! Har ju blivit allt vanligare i hela landet--o de ger sej gärna på katter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|