Dilidis
Hej!

Mina vänner har precis köpt hus och de vill plantera en häck på trädgården. De vill att den skall bli grön och tät och vara snabbväxande... d v s de vill inte ha en 30 cm hög häck om t ex 3 år - de vill att det skall gå snabbare. Har ni några bra förslag?

Tack på förhand!
KURT
Alla häckplantor brukar vara högre än 30 cm, så de kan alltså välja vad som hellst!

Att välja en häck genom råd, eller genom att titta på en bild är fullständigt meningslöst. Åk runt i närområdet och leta reda på en vacker uppväxt häck. Då vet man vad man får och man vet att den sorten klarar växtklimatet där man bor.

Att sätta något som växer upp snabbt och snabbt blir tätt, men som sedan också snabbt blir glest nedtill, eller som regelbundet måste klippas ned helt för att hållas tät är inte något långsiktigt bra alternativ.
Big Gardener
Alla vill naturligtvis ha snabbväxande häck, men man måste komma ihåg att om man ska ha en klippt häck som blir tät upptill som nedtill krävs noggrant och långsiktigt arbete. Det går sällan att komma ifrån och mirakellösningar finns inte. Om så varit hade den redan funnits i handeln för länge sedan.

Att åka runt om närområdet och leta häckväxter är annars ett mycket gott råd. När ni hittar någon ni tycker om så gör en sökning här i forumet på just den växten. Om inte, så fråga, och glöm inte att skriva vilka planteringsförhållanden som gäller.
Annie-72
Naverlönn(näverlönn) hade mina föräldrar när de bodde i E:a. Den var otroligt snabbväxande, grön och tät. Men den fodrar ganska mycket jobb. För att hållas snygg så är det att ta fram häcksaxen 2-3ggr/säsong. Men det är bland de finaste jag sett. Vi valde själv mellan den och avenbok. Vi tog tillslut avenboken för att den behåller löven på vintern men hu så sakta den växer...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon