|
AnnammA
28-04-2005, 09:51
Hej! Favoritlista på rosor: 1.Ghislaine de Féligonde 2.Wrams Gunnarstorps 3.Westerland 4.Mme Isaac Pereire 5.Bonica Önskerosor (att ev köpa) 1.Leonardi Da Vinci 2.Rosa Mundi 3.Gloire de Dijon 4.Mrs John Laing 5.Felicia Nyetablerade -att (för)vänta på i år 1.Veilchenblau 2. Maria-Liesa 3.The CrownPrincesse Margareta 4.Lykkefund 5.Mozart Givetvis kan listorna göras längre  .... Ngn annan på forumet som också har sina favoriter/önskerosor/förväntningsrosor???  AnnA
Ja... Jag väntar både på gamla och nysatta... Jag satte ca 25 i höstas och är uppe i 17 nu under våren, och förra året satte jag ungefär hälften så många. Innan dess hade jag ca 10 eller 15 rosor. Förutom vildrosorna och min härliga pimpinell 'Plena' väntar jag på Ghislaine de Feligonde, Singles Cherry, Rose de Rescht, Cardinal de Richelieu, Frankfurt, Comtesse de Murinalis, Henri Martin, Centifolia Minor, Louis Bugnet, Loiuse Odier, Therese Bugnet, Fruhlingsduft, Geranium, Poppius, som är ganska eller helt nysatta hos mig. En klättrare som haft svårt att etablera sig hos mig är Erinnerung an Brod som jag flyttar från husknuten om den inte blommar i år. Jag har gjort en roskuppol över huvudstigen på tomten och där väntar jag nu på både gren och blom på dessa: 
krellus
28-04-2005, 11:58
Wow, vilken inspiration jag fick helt plötsligt... Suveränt jobbat!
mrsgreen
28-04-2005, 15:52
.....och jag vill ha större tomt...
kerstin z5-6
28-04-2005, 17:29
Det kommer att bli så himla snyggt Cilla ! hm -favorit rosor -hm beställda önskerosor -tar en av listorna -har beställt men ej fått än MARVELLE- EARTH SONG FOLKSINGER GOLDEN UNICORN- PRAIRIE PRINCESS FRONTIER TWIRL WILD GINGER SPIRIT of CANADA ROKOKO AUTUM SUNSET BLUE RIVER alla på egen rot ROB ROY JAN STEEN J. H. PIERNEEF REMBRANDT VAN RYN ORANGE VAN GOGH ska krukodlas AMY'S DELIGHT COUNTRY GIRL (Emsie Girl) de MONTARVILLE FRONTENAC LOUIS JOLLIET SIMON FRASER CAPTAIN SAMUEL HOLLAND rabatt SEVEN SISTERS (multifl. Platyphylla får vi se var den hamnar I höstas satte jag 50 st rosor sent -varav de flesta ser bra ut - Det var många av varje sort Agnes ,P dawn , rosa rugosa repens alba , Chinatown , Maigold och William Baffin-blir npg en del omflyttningar där, lyckas jag med nåt på svetskursen -blir det nån sorts portal a la Cilla också Av de 30 tal kanadensare på egen rot jag köpte i finland under sommaren -har många sorkskador , men är tack o lov på egen rot o lär komma igen snart . I somras var Quadra och JP Conell favoriter men Champlain kom starkt på slutet . Purple Tiger kommer fr England i höst En del väntar i krukor i stora växthuset ,tre coverrosor o nån kanadick, mässfynd -wasagaming tex samt en del rotäkta austin sticklingar jag ska pröva på friland .. o vad jag pratar -nu ska jag sluta
Har satt ett 50- tal nya rosor sista året, så ska det ner mer rosor nu får jag ta av gräsmattan. Jag kan inte rada upp alla men en del rosor är man extra glad för. En del rosor är basrosor, och dom blir det flera av som Kanadarosor / Mordenserien och Sommerwind, The Fairy, Cover rosor. Några av mina nya favoriter här nedan.
A Shropshire Lad William morris Crown Princess Margaretha James Galway Mary Rose Leonardo da Vinci Duchesse de Rohan Cardinal de Richelieu Champion of the world Claude Monet Rosa Wasagaming Variegata di Bologna Ferdinand Pichard Cecile Brunner Rosa Foetida Bicolor New Dawn Balder Leda Och så vidare, naturligtvis finns massor av rosor att fortsätta med.
Mina önskningar just nu, som jag försöker få tag på:
William baffin, Quadra och Morden Sunrise.
Tyvärr verkar de två sista vara svåra att hitta, om man inte söker sig utomlands.
Anna, du får oss att drömma med din 'braiga' fråga! Idag köpte jag nät till roskupolen. Hur jag än vänder och vrider så måste jag klä in den med nät för att rosorna ska kunna fästas på ett bra sätt. Hittade ett med 15 cm mellan maskorna, glest och tunt och grönt, så att det inte syns så mycket. Nu blir det taggigt att få det på plats! För den LILLA trädgården är ju rosor perfekt!! En stolpe där och två rätt uppåtstående armeringsjärn på ett annat ställe, och vips kan man ha höga klättrare som ger mängder av blom på bara någon halv kvadratmeter på marken! http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...42&albumid=7048...men själv har jag lyckats sätta så många träd, rosor och annat att det snart blir stopp på marken hos mig, trots att jag har 1500 kvm att spela på. Så nästa tak jag lägger, kanske i sensommar, blir med marktäckande rosor. Här lillstugan som fick gröntak för ca 6 år sedan. Odla på taken!!! http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...42&albumid=7970
KanadarosorJejja, Här hittar du William baffin och Morden Sunrise. Det är många som börjat sälja dessa, har hittat många Kanadarosor hos min handelsträdgård, dom kommer på bred front.  Morden Sunrise
Louise i Göteborg
30-04-2005, 16:07
CITAT (Cilla @ 28-04-2005, 12:36) En klättrare som haft svårt att etablera sig hos mig är Erinnerung an Brod som jag flyttar från husknuten om den inte blommar i år. Ta det lungt! Just denna stod i flera år och surade, nu är den stor och jättefin. En typisk "slowestarter" men värd att vänta på. Min står i en tipi-ställning ca 800x800, h=3000. Kräver hårdhänt inbindning.
Åsa - Alingsås
01-05-2005, 09:31
kerstin z5-6
01-05-2005, 09:48
Ploorp såna kommentarar leder rakt ner i rosträsket Åsa
CITAT (Louise i Göteborg @ 30-04-2005, 17:07) Ta det lungt!
Just denna stod i flera år och surade, nu är den stor och jättefin. En typisk "slowestarter" men värd att vänta på. Min står i en tipi-ställning ca 800x800, h=3000. Kräver hårdhänt inbindning. Tack Louise! OK, då får jag se den som en trädplantering värd att vänta på. Bra att veta att den kräver stark inbindning också.
Kajsa!! Tack för länken, där fanns mycket mer intressant än de ynka tre jag redan hade på önskelistan...
AnnammA
02-05-2005, 12:25
CITAT (AnnammA @ 28-04-2005, 10:51) Hej! Favoritlista på rosor: 1.Ghislaine de Féligonde 2.Wrams Gunnarstorps 3.Westerland 4.Mme Isaac Pereire 5.Bonica Önskerosor (att ev köpa) 1.Leonardi Da Vinci 2.Rosa Mundi 3.Gloire de Dijon 4.Mrs John Laing 5.Felicia Nyetablerade -att (för)vänta på i år 1.Veilchenblau 2. Maria-Liesa 3.The CrownPrincesse Margareta 4.Lykkefund 5.Mozart Givetvis kan listorna göras längre  .... Ngn annan på forumet som också har sina favoriter/önskerosor/förväntningsrosor???  AnnA I helgen blev en av önskerosorna inköpt och planterad, nämligen "Gloire de Dijon"  ,planterad vid vår rosenbåge. AnnA
AnnammA
02-05-2005, 12:28
CITAT (Cilla @ 28-04-2005, 12:36) Ja... Jag väntar både på gamla och nysatta... Jag satte ca 25 i höstas och är uppe i 17 nu under våren, och förra året satte jag ungefär hälften så många. Innan dess hade jag ca 10 eller 15 rosor. Förutom vildrosorna och min härliga pimpinell 'Plena' väntar jag på Ghislaine de Feligonde, Singles Cherry, Rose de Rescht, Cardinal de Richelieu, Frankfurt, Comtesse de Murinalis, Henri Martin, Centifolia Minor, Louis Bugnet, Loiuse Odier, Therese Bugnet, Fruhlingsduft, Geranium, Poppius, som är ganska eller helt nysatta hos mig. En klättrare som haft svårt att etablera sig hos mig är Erinnerung an Brod som jag flyttar från husknuten om den inte blommar i år. Jag har gjort en roskuppol över huvudstigen på tomten och där väntar jag nu på både gren och blom på dessa:   Undrar om man vågar visa dett inlägg för mannen???  Han är också en rosenfantast... AnnA
Åsa - Alingsås
09-05-2005, 16:56
Nu har jag satt ihop en liten lista på önskerosor. Satt och surfade runt lite på Flora Linnea och vågade efter ett tag inte titta mer... Helt livsfarligt! Just nu har jag bara tre rosor: Kalmar, Coral Dawn och Compassion, men har bara haft trädgård i ett år nu...  Hur får ni plats med alla rosor ni planterar varje år?! Ros-önskelistaViridiflora, Green Rose William Morris Henri Matisse Morden Sunrise New Dawn Souvenir de Docteur Jamain Ja, listan skulle kunna göras längre... men det ekar ihåligt i plånboken... MVH, Åsa!
Lotta B
09-05-2005, 17:23
Min rosfavorit är 'Honorine de Brabant', en randig fylld ros i rosa och rosalila som doftar underbart. Den var lite kinkig i början, men har nu växt till sig ordentligt. Den är frisk också.
smajlizz
09-05-2005, 18:26
Min favorit är min fina Troika
Vojne, vojne så mycket vackert. Och här i zon 7 känns det som om inget gick om det inte är vitt eller rosa. Men en morden sunrise har jag köpt  Men ingen gul har jag hittat och ingen riktigt orange. Men det är bra att bo kallt, då suger rosträsket inte så illa /Åsa
kerstin z5-6
09-05-2005, 19:44
haha  pilutta dej Gåsis:) Gula -aprikos Frulingsduft Agnes Golden wings Röda o ja menar RÖdorange inte blåröd.. Quadra -klätterros z6 inte en millimeter nerfrysning John Franklin  Champlain Winnipeg parks
Jaha ja, det suger som dottern brukar säga Kanske var det tur att man hade magfare när blomqvist kom till er mässa, det ser ut så...  Men två winnipeg parks står i min rabatt och ser stendöda ut, kanske klarar man sig utan dem? Men jag tyckte Trojkan var ruskigt snygg. Och en favorit när man bor otjänligt är Prairie Joy, den tycker jag är vacker och så har den dessutom vackra blad. Tjillevippen /Åsa
smajlizz
10-05-2005, 13:15
CITAT (Gåsis @ 10-05-2005, 08:53) " Men jag tyckte Trojkan var ruskigt snygg. " Tack Gåsis  Jag älskar den  och den doftar ju så gott också!
Golden wings är en klar favorit vad gäller blommornas utseende, men tyvärr har mitt exemplar lite problem med invintringen här i zon 4. Den är grön alldeles för sent på hösten och fryser tillbaka en hel del på vintern. Vi har bara haft den i 3 år, så vi får se om den bättrar sig när den blir bättre etablerad. Nu har jag just köpt en Aicha, som har liknande fantastiska gula blommor med röda ståndare, men den är nog lite härdigare så jag hoppas att den går bättre. Annars är Poppius och Robin Hood favoriter, söta små blommor, och Robin Hood blommar hela sommaren dessutom.
onlyirishbiddy
11-05-2005, 11:34
Jag har 2 som är lite mer favoriter än de andra: Bering Renaissance och Veilchenblau. Bering var den första rosen jag köpte till vår trädgård för 2 år sedan (vår första trädgård och vårt första hus.....). Den fryser ned lite på vintern men är underbar när den blommar!! Vilken doft!!
Semestern 2003 hittade jag en fantastisk vacker ros som hade färg som blåbärssylt under en promenad i Vänersborgs gamla del - jag letade och letade på nätet och det var Veilchenblau. Förra året satte jag två som har klarat vintern helt utan täckning (zon 3-4) och som nu växer så det knakar. Jag längtar!
Mysk - och mossrosor verkar inte vara så populära? Hur kommer det sig är de för känsliga, sjukliga?
Jag hade tänkt mig att göra en lite mysk-och mossroshörna - om det får plats;=) Mvh
kerstin z5-6
11-05-2005, 14:59
Jag älskar moss o gallica .. men de fryser ner en hel del hos mej
Ewa smålänska höglandet
11-05-2005, 15:13
CITAT (onlyirishbiddy @ 11-05-2005, 12:34) Jag har 2 som är lite mer favoriter än de andra: Bering Renaissance och Veilchenblau. Bering var den första rosen jag köpte till vår trädgård för 2 år sedan (vår första trädgård och vårt första hus.....). Den fryser ned lite på vintern men är underbar när den blommar!! Vilken doft!! Jag köpte en Bering Renaissance i höstas och den har överlevt, väntar med spänning på att den skall blomma /Ewa zon 4-5
CITAT (MB1965 @ 11-05-2005, 13:30) Mysk - och mossrosor verkar inte vara så populära? Hur kommer det sig är de för känsliga, sjukliga?
Jag hade tänkt mig att göra en lite mysk-och mossroshörna - om det får plats;=) Mvh Av Myskrosorna har jag plockat ut dom fem som går i zon 4 hos mig. Ghislaine de Felingonde, Mozart, Thisbe, Trier, Robin Hood dom ska ha bästa jorden, soligt, varmt och skötas med kärlek, i gengäld blommar dom till frosten tar dom. Sörjer att jag inte kan ha fler sorter.  Robin Hood Av mossrosor har jag bara Nuits de Young " Black moss " dom är så egendomliga med sin mossa att jag själv tycker det kanske räcker med ett par mossrosor. Andra kanske vill ha många.
Myskrosor - det får bli en rabatt när jag förhandlat klart hemma. Håller på att sniffa upp en bra leverantör i göteborgstrakten. Förra årets rosköp var lite sådär i kvaliteten.
Mossrosor har lite sagokaraktär- spännande tycker jag- och barnen med hoppas jag. Om de avlöser Magnolior och matchas av lite busk/trädpioner så.. :=)
Hannele
03-09-2005, 13:01
Cilla, hur går det med dina rosor?
AnnammA
03-09-2005, 18:08
CITAT (AnnammA @ 28-04-2005, 10:51) Hej! Favoritlista på rosor: 1.Ghislaine de Féligonde 2.Wrams Gunnarstorps 3.Westerland 4.Mme Isaac Pereire 5.Bonica Önskerosor (att ev köpa) 1.Leonardi Da Vinci 2.Rosa Mundi 3.Gloire de Dijon 4.Mrs John Laing 5.Felicia Nyetablerade -att (för)vänta på i år 1.Veilchenblau 2. Maria-Liesa 3.The CrownPrincesse Margareta 4.Lykkefund 5.Mozart Givetvis kan listorna göras längre  .... Ngn annan på forumet som också har sina favoriter/önskerosor/förväntningsrosor???  AnnA Årets blomning bådade gott i början av sommaren, men sen blev det som det blev, som nu alla vet: regn, regn och åter regn. Nu i augusti, när vädret blev bättre och jag gick och väntade på en del återblomning har rådjuren varit rent hemska.Jag planerar på en gruvlig  hämnd till nästa år, och har försökt vända det dåliga med avbitna knoppar till det bättre att de nyetablerade buskarna har iallafall vuxit till sig bra och blivit kraftiga. Av önskerosorna har alla utom Mrs John Laing blivit inköpta, plus en del andra nyförvärv!!! Hälsn AnnA
Du får sätta taggmonster till rosor så rådjuren håller sig borta som Ritausma och Jens Munk. Tycker väl sommaren varit okey på rosfronten, en del svartfläckssjuka nu på slutet. Var på löta handelsträdgård i aug. och inhandlade Constance spry, Freja, Marie Bugnet, Golden Wings och Eyepaint. Och i oktober kommer en del från Flora Linnea håller på med en ny rabatt med plats för ett 20- tal rosor. Sedan får det vara lugnt en tid. Av ditt rosval Annamma ser jag att du bor i en mer gynnsam zon än jag gör, 2-3 eller ?
AnnammA
04-09-2005, 08:54
CITAT (Kajsa @ 03-09-2005, 20:51) Du får sätta taggmonster till rosor så rådjuren håller sig borta som Ritausma och Jens Munk. Tycker väl sommaren varit okey på rosfronten, en del svartfläckssjuka nu på slutet. Var på löta handelsträdgård i aug. och inhandlade Constance spry, Freja, Marie Bugnet, Golden Wings och Eyepaint. Och i oktober kommer en del från Flora Linnea håller på med en ny rabatt med plats för ett 20- tal rosor. Sedan får det vara lugnt en tid. Av ditt rosval Annamma ser jag att du bor i en mer gynnsam zon än jag gör, 2-3 eller ? Zon 1, bor jag i. En skauning  . ---- AnnA PS! En st Golden Wings slank med från plantskolans rosrea förra veckan. Jag tycker det är vackert med enkla rosor med markerad ståndarknapp! I somras när vi var på Flora Linnea blev det en annan enkel ros med markerad ståndarknapp inköpt: "Jacqueline du Pre"(MS-rosen), och sedan från Flora Linnea blev även "Sophy's Rose"(dyslexirosen) inköpt apropå dotterns namn. "Sophy's Rose" är en hallonrödrosa dubbel ros av engelsk typ. Doftar.D.S
Gillar också enkla lite fladdriga blommor, Golden Wings var hur fin som hellst. Efter ett besök på Rosendahls trädgård i sommar kom jag hem med Jacqueline Du Pré, den blev en liten blommade buske som blommat om nu, har just fotat den, den kanske borde vara i zon 1. Har grävt ner den i min " klenrabatt " vid söderväggen, vi får se hur det går i vinter. I mitt andra liv ska jag bo i Skåne
kerstin z5-6
04-09-2005, 09:15
Själv håller jag på med en Skånerabatt  -i alla fall hoppas jag att läget ska vara z3  Frågan är bara vad jag ska ha där 4 klätterrosor ska det vara och minst 7 andra klenisar Vilka kan jag inte vara utan ? tycker ni ?
Låter kul Kerstin Randiga Bourbonrosen Honorine De Brabant, den kan frysa ner men blir ändå 1.5 eller mer och blommar vackrast lite senare.
Myskrosor dom luktar mycket mer än Austinrosorna. Trier som är 2 m nu tredje året, Thisbe den är mer ömtålig och Ghislaine De Felingonde, skira i läckra toner. Myskrosorna är otroligt vackra.
Klätterrosorna Constance Spry, Leander, blir hög efter 3 år även här. Austinrosor borde vara självklart att testa, James Galway slog alla mina Austin med råge i sommar, kraftig buske, stadiga stjälkar inga hängande tunga rosor, skiftar i färg, doft, ja den hade allt. Satt i våras, en av sommarens bästa rosor. Blir tokig om den fryser bort i vinter, här ska kupas.
Eftersom jag skrutit så om denna, och i väntan på mina bilder som kommer James GalwayRosorna ur Leander serien tål mer kyla.
kerstin z5-6
04-09-2005, 10:22
titti49zon6
04-09-2005, 18:23
ett litet rostips till er som bor långt upp i norr Luleå, Boden och Kalix med omnejd Granåns Handelsträdgård utanför KALIX HAR EN DEL KANADICKER dom tar plantor från Lindqvist i Finland, går bra att ring och beställa vad man vill ha - om det finns i Finland så går det bra att hämta där
kerstin z5-6
04-09-2005, 21:11
titti49zon6
04-09-2005, 21:22
du har så rätt Kerstin, han heter Blomqvist och är rotäkta har redan köpt en del Morden Sunrice,Hope of Humanity,Louis Bugnet Morden Blusch,Morden Centennial, New Dawn och 2st Qadra alla är på egen rot Skall kolla upp vad jag ska ha till nästa år så dom kan beställa i Granån blir billigare eftersom jag slipper faktkostnaden från Blomqvist är jag månne fast i träsket?
CITAT (titti49 @ 04-09-2005, 19:23) ett litet rostips till er som bor långt upp i norr Luleå, Boden och Kalix med omnejd Granåns Handelsträdgård utanför KALIX HAR EN DEL KANADICKER dom tar plantor från Lindqvist i Finland, går bra att ring och beställa vad man vill ha - om det finns i Finland så går det bra att hämta där  :D :D Tack för tipset! Det var ju inte långt dit, brukar fara till Timmerstrandens trädgård några ggr/sommar. Karta
kerstin z5-6
05-09-2005, 07:11
Ja ohjälpligt fast.....
AnnammA
07-09-2005, 09:53
CITAT (Kajsa @ 04-09-2005, 10:09) Gillar också enkla lite fladdriga blommor, Golden Wings var hur fin som hellst. Efter ett besök på Rosendahls trädgård i sommar kom jag hem med Jacqueline Du Pré, den blev en liten blommade buske som blommat om nu, har just fotat den, den kanske borde vara i zon 1. Har grävt ner den i min " klenrabatt " vid söderväggen, vi får se hur det går i vinter. I mitt andra liv ska jag bo i Skåne  Täck den väl och plocka inte fram den i förtid. Lycka till! AnnA (Zon 1-2)
AnnammA
08-09-2005, 08:33
CITAT (Kajsa @ 04-09-2005, 10:09) Gillar också enkla lite fladdriga blommor, Golden Wings var hur fin som hellst. Efter ett besök på Rosendahls trädgård i sommar kom jag hem med Jacqueline Du Pré, den blev en liten blommade buske som blommat om nu, har just fotat den, den kanske borde vara i zon 1. Har grävt ner den i min " klenrabatt " vid söderväggen, vi får se hur det går i vinter. I mitt andra liv ska jag bo i Skåne  Jag föll också för Golden Wings för dess härliga svavelgula färg Än har den inte fått sin plats än, för jag har en inte fullt härdig Salvia där jag tänkt planteringsplatsen, som skall få övervintra någonannanstans. Men just nu blommar den så fint där, och min Golden Wings är krukodlad och kan vänta ett tag till på plantering. AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|