Full version: Jordgubbar
lisselbo
Har gjort ordning stora potatislårar som jag har fyllt med halm i botten ett lager jord upp till halva låren.
Resten har jag fyllt med brunnen hästgödsel, har legat ca 8 år.
Tanken är nu att flytta dit jordgubbsrevor eftersom att landet håller på att bli invaderat av jordguppsplantor.
Men frågan är om det blir för starkt att sätta dom små jordgubbsplantorna i gödslet, det är ju som jord.
Finns det någon chans att det blir jordgubbar i år om jag sätter nu.
mvh Marie
Fenja
Risken med att gödsla jordgubbar är att det bara blir bladtillväxt... Jag har mina land täckta med tidningspapper och gödslar aldrig.
Du kan få enstaka bär på fjolårs revorna, men riktig skörd blir det först år två.
Mvh
Fenja
lisselbo
Ok Fenja, då vet jag.
Provar nog ändå, kul att se vad som händer. Har ju ganska mycket jordgubbsplantor, så lite svinn gör inte så mycket.
mvh Marie
Fenja
Berätta sedan hur det gått! Kul att veta.
Mvh
Fenja
lisselbo
Ok, Fenja. Tänker fota med jämna mellanrum för att hålla koll på utvecklingen. Det blir väl nå´n typ av bildserie i albumet.
mvh Marie
Micke
Åtta år gammal hästgödsel har knappast något kvar av sin "färska" kraft, men den borde vara godis för jordgubbarna ändå.

Micke
lisselbo
Tack Micke, du gav mig nytt hopp.
mvh Marie
Muguet
CITAT (Fenja @ 28-04-2005, 14:02)
Risken med att gödsla jordgubbar är att det bara blir bladtillväxt...

Den erfarenheten har jag också om man gödslar på våren. Men gödslar man efter skörden så får plantorna kraft till nästa år.
Nu odlar jag visserligen smulgubbar och inte jordgubbar men skillnaden är ju inte så stor mellan dessa!
Muguet
CGB
Man skall helt riktigt undvika att gödsla jordgubbar på våren. Gödsling av jordgubbsplantor sker bäst efter avslutad skörd och avblastning. Överlopps kväve bara ökar bladmassan vilket i sin tur ökar risken för mögelbildning. Stor kväveupptagning hindrar dessutom tillförseln av bor och bären kan missformas. Bor är viktigt för pollen och fröutvecklingen.
lisselbo
Så här ser en av plantorna ut nu, bilden är tagen idag.
Det där är inte någon av revorna utan en större planta jag flyttade från landet, testade att flytta över några stycken.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon