Full version: Grästrimmer
Däkan
Grästrimmer verkar finnas i hur många versioner och fabrikat som helst. Och jag har insett att jag måste skaffa en - men vilken?

Jag tror nog att jag skulle vilja ha en eldriven, för den väger väl mindre?
Senaste reklambladet hade tio olika att välja mellan - puh!
Och jag som inte kan ta några beslut alls förrän jag har tänkt och läst på och funderat och frågat. Och gräset man skulle kunnat avlägsna med trimmer hinner bli sly innan jag bestämmer mig.

Och vad skiljer egentligen en röjsåg från grästrimmer? (säger väl en del om min tomt..)

Vad ska man tänka på?
tullmejs
Allmänt gäller väl det vanliga, de allra billigaste kan man hoppa över, de övriga duger gott, och i nödfall duger de billigaste också bra. Och har man massa pengar är det sällan någon uppenbar nackdel att välja de dyra. :-)

Röjsågar tar sly med klinga, en trimmer tar gräs och örter med en plasttråd. I regel.

Det finns bensin, el och batteri, el lär i de allra flesta fall vara ett naturligt val; billigt, lätt, miljömässigt minst dåligt och fungerar utmärkt. Detta gäller trimmer, vilket nog är vad du vill ha.

Det som nu skiljer är motoreffekt, vilket nog sammanfaller någorlunda med vikt och pris. Min kvalificerade gissning är att allting över de allra klenaste/billigaste blir bra. Då bör det heller inte bli en särskilt tung investering.

Tror du att du behöver en "fet" trimmer alt. en röjsåg kommer saken i ett annat läge.
Tapio
Halaj!

Ett råd kan jag ge dig. Köp_inte_en som har en elmotorn längst ner. En sådan har jag. Den fanns i verktygsboden när jag köpte min trädgård. En billig namnlös från Jula/Biltema/Claes i sjön, jag vet inte. Man blir trött i händer/armar efter 10 min av att hålla upp den tunga motorn som sitter längst ut.
Köpte en med en 2-taktsmotor längst upp istället. Den kan jag köra i en timme utan problem. Motorn balanserar ut den långa stången. Handtagen sitter precis i balanspunkten, så trots att den säkert är tre gånger så tung så orkar man hålla den hur länge som helst.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon