Full version: Bullerplank
Ozzie
Eftersom vi bor ganska nära en landsväg med ganska mycket trafik morron och kväll så överväger vi att bygga ett bullerplank mot vägen.
Dilemmat är att för det första är de oftast groteskt fula och för det andra så skuggar de praktiskt taget hela trädgården på framsidan. Å andra sidan har de som går ute på trottoaren fri insyn på nedervåningen och det är ju inte så kul det heller... samtidigt som jag gärna vill visa upp trädgården (som ska bli finast i hela byn) så vill jag inte visa upp allt som sker inne... wacko.gif

Finns det någon som har ett tips på snygga bullerplank och finns det någon som har erfarenhet av att söka bygglov för dessa? Man blir ju lite misstänksam när ingen annan längs vägen har satt upp ett plank...

Vore tacksam för tips, synpunkter och idéer!!
tullmejs
Skuggeffekten slipper du nog inte ifrån, om du inte slänger upp en tjock glasbarriär :-) vilket låter sådär halvsnyggt, på sin höjd.

Finns det pengar och eller hantverkarambitioner kanske det kan vara läge att mura? Eller en kombination; någon slags låg vall med plank på, så det inte blir så dominerande.

Eller nån slags pergolagrej kanske.

Prisvärt, snyggt och effektivt - välj två. :-/
Ozzie
Saken är den att vägen går upp mot en viadukt precis vid vår trädgård. Det är redan en murad vägg - mellan c:a 1 - 1,5 meter hög (stigande från en sida till den andra). Detta är en av anledningarna till att jag vill ha bullerplank av något slag - utanför vårt hus gasar alla då de ska uppför backen!

Muren går upp till markhöjd och sedan sitter det ett "hönsnät" - troligtvis uppsatt av kommunen.
Det är redan nu mörkt på vår framsida!! Men det blir nästa problem :-)

Hur tänker du med en "pergolagrej"?
solsken
Dekorera ditt plank med krukor, korgar och annat vackert. Fint blir planket också om man varierar byggnadsstilen, liggande/stående brädor etc. Sätt en spalje på utsidan, solsidan, och låt någon solälskande klätterväxt förgylla det. Kanske en ros som får vackra nypon på hösten? Är du rädd för att det blir för kompakt kan du faktiskt sätta fönster i planket. Kanske kan du hitta ett gammalt spröjsat? Det blir titthål in i din vackra trädgård och samtidigt ljusinsläpp.
Titta på alla plank du åker förbi när du är ute så får du kanske idéer.
Den skuggiga insidan kan du låta en frodig Pipranka klä in. Det finns många vackra skuggväxter. Lycka till! Fotografera resultatet så vi får se!
tullmejs
Pergolagrej - jag tänkte inte så mycket, men nån slags klätterhjälp + klätterglada växter kan ju tänkas hjälpa upp situationen. Så behöver planket i sig inte vara så tjusigt. Och utstickande "pergolaarmar" uppepå kanske kan bryta ett dött planks dödhet, så att säga.
Louise i Göteborg
Ozzie!

Om det är mycket buller från vägen är det komunens (eller vägverkets) sak att göra något åt detta.
Innan du lägger en massa pengar på att bygga bullerplank ur egen plånbok tycker jag att du skall kontakta "vägägaren". Dom kanske planerar nåt, allternativt kan du få dom att planera.
Ozzie
Tack för tipset Louise!
Som jag har förstått tycker nog kommunen att de gjort "sitt" genom att bygga en annan väg som den tyngre trafiken går på (läs: *ska* gå på - självklart väljer de fortfarande den närmaste vägen!).

Jag ska absolut prata med dem innan vi bygger nåt!!
MrNorth
Låter otroligt korkat även för att vara en kommun... min erfarenhet är att "yrkestrafiken" ALLTID tar närmsta vägen oavsett hur smal och eländig den är, även om motorvägen tar kanske max en halvtimme extra...

Det finns inga lagar som reglerar sånt, såvida det inte är en speciell väg med dålig bärighet som går sönder av lastbilar o dylikt. Så kommunen kan inte förbjuda lastbilarna att ta en viss väg.

Been there, done that...

/Henrik
Diabolique
CITAT (solsken @ 28-04-2005, 15:50)
Dekorera ditt plank med krukor, korgar och annat vackert. Fint blir planket också om man varierar byggnadsstilen, liggande/stående brädor etc. Sätt en spalje på utsidan, solsidan, och låt någon solälskande klätterväxt förgylla det. Kanske en ros som får vackra nypon på hösten? Är du rädd för att det blir för kompakt kan du faktiskt sätta fönster i planket. Kanske kan du hitta ett gammalt spröjsat? Det blir titthål in i din vackra trädgård och samtidigt ljusinsläpp.
Titta på alla plank du åker förbi när du är ute så får du kanske idéer.
Den skuggiga insidan kan du låta en frodig Pipranka klä in. Det finns många vackra skuggväxter. Lycka till! Fotografera resultatet så vi får se!

Just detta med att sätta in fönster var det första jag tänkte på.

Det ger ett orginellt intryck, släpper in mer ljus och låter förbipasserande få förundras över trädgården... rolleyes.gif

Mina föräldrar har faktiskt sågat ut ett fönster i en liten korridor i huser (utan ytterfönster). Fönstert är alltså mellan två rum, och det blev verkligen jättebra! Hur gulligt som helst.

Fast jag är glad att de väntade tills jag flyttade hemifrån, för fönstret leder in i mitt gamla flickrum. biggrin.gif
Ozzie
Diabolique: Hahaha!! Jag kan just tänka mig hur det skulle ha varit med ett fönster in sitt gamla flickrum. Hade väl spikat igen det inom 1 timme!!

MrNorth: Nu när vi bott i huset i ytterligare några veckor inser jag att den tunga trafiken mest består av timmerbilar - efter stormen är det ju exceptionellt måanga sådana som kör. Ska dock ta ett snack med kommunen innan vi gör något.

Den här sommaren ska vi bara se på vår trädgård och uppleva den, är tanken. Känns svårt redan. De som ägde huset var inte särskilt intresserade av sin trådgård så det känns som att man vill sätta spaden i den och göra om allt redan nu - varför vänta liksom? Det är ju så kul att se hur saker förändras och det blir så vackert - och bor man i Blekinge har man mycket att leva upp till ;-)
noora
CITAT (MrNorth @ 13-05-2005, 13:56)
Låter otroligt korkat även för att vara en kommun... min erfarenhet är att "yrkestrafiken" ALLTID tar närmsta vägen oavsett hur smal och eländig den är, även om motorvägen tar kanske max en halvtimme extra...

Det finns inga lagar som reglerar sånt, såvida det inte är en speciell väg med dålig bärighet som går sönder av lastbilar o dylikt. Så kommunen kan inte förbjuda lastbilarna att ta en viss väg.

Been there, done that...

/Henrik

Jomen det kan dom väl. Jag vet inte om det är "kommunen" eller någon annan som har åstadkommit det, men på vägen vi bor vid är det genomfart förbjudet för lastbilar över nån viss vikt wub.gif

Speciellt dålig bärighet kan det ju heller inte vara, eftersom det förut var tillåtet för lastbilarna att köra där. Förra ägaren av huset berättade att innan förbudet kom åkte det stora grusbilar fram och tillbaka hela dagarna. Nu är det bara nån enstaka buss som brummar förbi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon