eldhroka
28-04-2005, 13:55
Jag täckte över mina blommor med ett tjockt lager löv i höstas och undrar nu när man ska ta bort dem. Läste i senaste tidningen från hushållningssällskapet att man ska ta bort löven tidigt på våren för att tjälen inte ska vara kvar i jorden lika länge.. Vi har fortfarande ganska kallt på nätterna, tidigare i veckan så hade vi en natt med -8 grader men annars har det varit kring nollstrecket eller ned mot -2.
Mvh Anna
Det är nu hög tid att ta bort löven för lövtäcket har nu motsatt effekt. De hindrar värmen att komma åt jorden. Om man ska täcka med löv på hösten så ska man blanda i en massa små pinnar och ris så att det blir luftigare har jag fått lära mig.
Cellestine
28-04-2005, 16:06
Jag har också tagit bort allt och jorden under har varit väl skyddad, jag har grävt ner mina nya rosor som har knoppat sig fint, så visst det är som föregående sa - det är hög tid.
Mvh: Cellestine
Jag brukar kratta ihop alla löv på hösten & lägga i rabatterna! Förra våren orkade jag inte förpassa (höst-)löven till komposten, utan lät dem helt enkelt ligga kvar & lade bara över lite ny "köpjord" för att det skulle se snyggare ut. Fungerade jättebra! Bra mikroliv - något högre jordnivå.. Det är möjligt att några växter inte klarade att få mer täcke runt rötterna, men "det är en smäll man får ta"!!!!
Låt du löven ligga kvar!!Tar du bort dem så här sent är det risk för att du drar sönder växtligheten, speciellt lökar.
(I år gör jag om samma procedur- men låter bli att täcka med jord -är övertygad om att det kommer att gå bra!!!)
Jag vet inte jag... jag har precis börjat vårstädningen i rabatter och trädgårdsland här i zon 4... Eftersom du bor i zon 7- 8 kanske du ska vänta ett tag, tills värsta risken för "vinterbakslag" är förbi i alla fall. Det är ju trist om dagsmejan lurar upp växter som fryser ihjäl på natten.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.