Maggan H
28-04-2005, 14:06
Mitt ena hängvideträd har plötsligt fått en massa konstiga 'utslag'. Även stammen är täckt av detta och alla grövre grenar med. Är det svamp? Behandling? Har två till likadana, står med 4 m mellanrum ungefär, och de är helt friska. Men jag har ett annat större prydnadsträd ganska nära. Ingen annan växt har detta.
Det där ser ut som pilsköldlus, den kan också angripa andra salixarter, poppel, oxel och rönn. När den är så utspridd kan den döda trädet.
De är inte lätta att bekämpa, men man kan reducera dem och se till att de inte förmår att döda trädet. Jag har bara behandlat inomhusväxter med sköldlöss (andra arter än denna, men de har samma livcykel).
Tag en svamp, gnugga grenar och spola bort sköldarna med vattenslangen. Diskborste eller annat för stam och grövre grenar. I sköldarna ligger hanen och i andra honan, och i honans tidigare skal ligger äggen som kläcks på våren.
Är det någon gång jag rekommenderar såpblandning (som jag annars tycker man ska vara försiktig med) så är det med sköldlöss. Spruta på så många grenar och stamdelar du orkar efter gnuggningen och duschningen. Endast såpa på skalen räcker inte.
Behandlingen måste ofta upprepas, men för varje gång har man chans att minska populationen.
Pilsköldlusen heter Chinonaspis salicis om du vill läsa mer.
Maggan H
28-04-2005, 16:16
Tack för svaret! Kanske bäst att gräva upp det meddetsamma?
Ett par timmar senare.....
Efter att ha gnuggat o sprayat och fått ett par repiga armar så ser det bättre ut, ser ut som om det snöat under trädet! Ska ta en dust dagligen när jag kan så kanske man kan få bort det. Detta är enligt maken inget nytt för i år, han har sett förändringen 2 år tillbaka, utan att ha reagerat nämvärt.... Han fick lite bassning för det.
Duktigt jobb, jag förstår att det blev ett hästjobb! Trädet kommer tacka dig för det...
Berätta gärna hur det går, var och hur eventuella nya sköldar uppstår och när. Jag har mest följt dem inomhus som sagt. Men jag är övertygad om att det går att hålla dem i schack ute liksom inne, även om det tar tid att utrota dem.
Lite sköldlöss tål trädet, det är när det blir mycket under flera år i rad som det blir fara å färde.
Nej gräv inte upp trädet, håll span på populus och sorbusarterna också om du har dem. Någostans i minnet dyker upp att samma lus som kan sitta på dem också kan finnas på blåbär och lingon. Har du dem i markerna - spana. Vad man ska göra med dem i sådana fall vet jag inte - klippa ned kanske.
Maggan H
29-04-2005, 16:59
Jag ska spana och försöka hålla dom nere i af, ingen större smittrisk till andra närliggande kan jag tro eftersom vi har ett svartplommon ganska nära och det då måste ha funnits löss i minst 2 år på detta. Populus o sorbus, vad är det för slags trädsort?
Åsa, mälardalen zon 2
29-04-2005, 17:22
Populus: asp, poppel
Sorbus: rönn, oxel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.